“WALAUPUN Kami Kembar, Kami Belum Prnah Tertukar Isteri Krn Masing-Masing Sudah Mngenali Pasangan,” – Pak Ya

“WALAUPUN kembar, isteri kami belum pernah tertukar kerana masing-masing sudah mengenali pasangan,” kata pelakon dan pelawak, Illya Buang Shaharum, 52, yang berkongsi ‘kebahagiaan’ kerana memiliki kembar seiras, Yang Sharkawi.

Illya berkata, kembarnya itu adalah bekas guru dan bekas pegawai di Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Larut Matang, Selama, Perak.

“Ada orang bertanya, sukar atau tidak memiliki kembar dan mungkinkah isteri pernah tertukar suami mereka? Bagi saya tidak, kerana kami mengenali pasangan sebelum berkahwin,” katanya.

Biarpun begitu, Illya mengakui Yang lebih ‘bijak’ berbanding dirinya kerana dia seorang pendidik.

Dia yang dilahirkan di Tanjung Rambutan, Perak berkata, mereka bersekolah bersama hingga tingkatan tiga, namun dipisahkan di tingkatan empat mengikut aliran akademik.

“Abang saya lebih bijak sehinggalah dia bergelar guru manakala saya cenderung dalam dunia seni kerana menyertai Sinaran Pasport Kegemilangan pada 1995 bersama Wahid dan Hamdan,” katanya.

Image result for illya dan yang sharkawi

Illya yang juga anak keempat daripada lapan beradik berkata, dia dan abangnya memiliki minat sama iaitu berlakon, menari serta menyanyi.

“Kami pernah menjalani uji bakat lakonan di Kuala Lumpur ketika remaja, tetapi gagal. Kami juga menceburkan diri di pentas teater bangsawan arahan Allahyarham Onie Moraza.

“Abang saya mengutamakan pendidikan maka terpisahlah kami mengikut karier masing-masing. Oleh kerana tiada kelulusan, saya memberi tumpuan sebagai artis,” katanya memulakan langkah sebagai penari separuh masa di Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Negeri Perak.

Kata Illya, walaupun memiliki lapan beradik, Yang paling rapat kerana mereka membesar bersama.

“Jika bergaduh, abang saya suka mengalah malah penduduk kampung menyifatkan kami seperti kucing kerana bermain, bergurau, berpelukan dan bercakaran bersama,” katanya.

Menjengah kehidupan hari ini, Illya tidak mahu mengalah dengan abangnya apabila masing-masing memiliki lima anak.

“Sebagaimana eratnya saya dan abang, anak kami juga rapat antara satu sama lain. Kami bawa hubungan waktu kecil dalam jiwa anak-anak,” katanya.

Berkongsi zaman kanak-kanak, Illya memberitahu mereka gemar berpakaian sedondon dan menjadi tarikan masyarakat hingga dijemput memeriahkan program keraian.

“Jika di kampung, kami sangat dikenali kerana seiras tambahan pula sering menjayakan program sosial. Jika digandingkan dalam pementasan teater bangsawan, kami diletakkan bersama memegang watak pari-pari,” katanya yang suka termenung dan memandang awan.

Image result for illya dan yang sharkawi

Katanya, dengan wajah dan suara seiras pementasan mereka memukau penonton yang menyaksikan teater.

Ketika layak ke peringkat akhir Sinaran Pasport Kegemilangan musim ketiga, Illya memberitahu abangnya dibawa bersama menjayakan rancangan realiti berkenaan.

“Pada masa itu seluruh Malaysia keliru mana satu saya, mana satu abang. Bukan itu saja, ibu kami yang menyaksikan melalui televisyen juga tidak mengecam mana satu anak ketiga dan keempatnya,” katanya ketawa.

Walaupun rapat, Illya berkata, dia dan abangnya tidak banyak berkongsi perkembangan karier kerana mereka berbeza haluan.

“Biasanya kami berbual mengenai keluarga dan kawan sekampung. Namun, memiliki kembar adalah nikmat tidak terhingga daripada Allah,” katanya.

Menurutnya, pada waktu kecil ibu mereka suka menyediakan pakaian yang sama menyebabkan penduduk keliru.

“Kami sering dijadikan bahan tekaan, yang mana satu saya yang mana satu abang sehinggalah sekarang. Pernah suatu ketika, peminat juga keliru antara saya dan abang,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih.

Sumber Hmetro

Kredit : Limau Madu Press

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*