Rupanya Mereka TakBoleh Kena Sntuh? P0Iis Bagitahu Sebab Apa “Pelapis LongTlger ke?…”

Sejak kebelakangan ini, telah tular dua vdeo di platform media s0sial memaparkan seorang kanakkanak lelaki dipercayai warga R0hlngya seolah-olah berlagak ‘s4mseng’ terhadap pengguna jalan raya di Bukit Bintang, Kuala Lumpur.

Nak Klaim Free Shipping Shopee Tak? Klik Sini… https://shp.ee/mw2mqm3

Menerusi perkongsian vide0 di laman Twltter MALAYSIAVlRALL, kanak-kanak tersebut dilihat mendekati seorang pemandu yang sedang menunggu lampu isyarat sebelum berkali-kali mengetuk kereta.

Siap ada dult.kertas RM50

Jika diperhatikan, budak berusia sekitar lapan tahun itu sedang memegang sejumlah wang kertas sambil membuat mimik muka ‘mengertak’ dipercayai demi meraih duit hasil sedekah daripada orang ramai.

“Kalau aku dapat budak ni memang dia bernasibMalang la jawabnya. Apa punya perangai. Lokasi bkan di bumi Malaysia tapi di Cheras Darul R0hlngya . RM50 dan RM10 kot budak tu dapat,” tulis MALAYSIAVIRALL.

Sebuah lagi video pula dikongsi pengguna aplikasi TlkT0k, afnanasyrafs dipercayai memaparkan kanak-kanak yang sama bertlndak memrahi seorang pemandu sebelum beredar dari situ.

Takut.arghhh

Meninjau ke ruangan komen di video TlkT0k terbabit, rakaman itu dihujani lebih 5,000 komen netlzen yang turut menyifatkan tndakan budak berkenaan adalah keterlaluan.

Selain itu, ada juga segelintir invidiu berseloroh mengaitkan tndakan budak itu dengan penjenayah warga R0hlngya dikenali sebagai L0ng Tlger yang dikehendaki sebelum ini.

YaAllah, kalau aku ni…

Tak boleh sentuh pemegang kad UNCHR?

PETALING JAYA: Tindakan golongan imigran mengutlp sedekah di persimpangan lampu isyarat menimbulkan kegelisahan warganet kerana menerusi klip-klip rakaman yang tular di media s0sial ia memaparkan keganasan oleh golongan tersebut.

Seorang warga net, khrln_ memuat naik gambar golongan tersebut menerusi akaun Twitter dan memaklumkan sudah menghubungi Polis Diraja Malaysia (PDRM) namun pihak berkuasa itu tidak dapat mengambil tlndakan.

Jelasnya, golongan pelarian yang mengutip derma di kawasan berbahaya itu mempunyai kad Pesuruhjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNCHR) hingga menyebabkan tiada tindakan boleh diambil kepada golongan tersebut.

“Nak pergi Ampang Point tadi pun kena. Hubungi bilik gerakan PDRM diorang cakap tak boleh buat apa, PDRM tidak boleh tahan mereka sebab diorang ni ada kad UNHCR.

“Jabatan kerajaan terlibat kena duduk semeja bincang dan cari penyelesaian tentang isu ini. Ke nak tunggu budak-budak tu nak kena lnggar baru ada tndakan? Nanti yang melanggar pula dipersalahkan,” ciapnya menerusi laman Twitter.

Rata-rata netizen mempersoalkan kenapa tindakan tidak boleh diambil terhadap golongan tersebut yang secara terangnya membahayakan diri sendiri dan pengguna-pengguna jalan raya lain.

“Tak boleh buat apa? Hello, sudah mengganggu lalu lintas kot…yang jual mangga asam boi tu siap saman lagi kan…yang ni takkan tak boleh buat apa?” ciap nodame92.

“Sepatutnya jabatan mana yang berkenan terangkan kat berita kelebihan kad UNCHR ni. Apa yang boleh apa yang tak boleh. Tak ada la PDRM pening kejap boleh kejap tak boleh. Dulu aku sebagai penyelia dia orang pun pusing apa yang boleh apa tak boleh,” ciap SyahaizatS.

“Ada kad UNCHR pun boleh tahan untuk kes selain dari kes imigresen. Tahan bukan sebab diorang langgar undang-undang lmigresen, tetapi melnggar undang-undang sebab mengganggu ketentraman dan melakukan khlanat,” ciap axavier_93.

“Eleh letak kereta tepi jalan sikit dah kena saman, ni budak ni asyik berkeliaran tunjuk jari tengah sana sini, mengganggu lalu lintas pula tu PDRM tak boleh buat apa?” ciap ImiaNurliyanaa.

Sumber/Kredit: mhnetwork

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komentar yang telah diberikan oleh pembaca kami. Kerana ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komentar anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*