Beri Sumbangan Tapi Tak Tanya Dulu, Pegawai Mukhriz Mahathir Bidas Ustaz Ebit Lew

Heboh di media sosial berkenaan komen Ustaz Abu Syafiq terhadap pendakwah popular Ebit Lew yang mengatakan tindakan berkongsi gambar orang mskin di laman sosial adalah haram.

Sementara terbaru, Eksekutif Media Menteri Besar Kedah pula mendakwa tindakan penceramah terkenal, Ustaz Ebit Lew memberikan bantuan kepada golongan asnaf di negeri itu telah menyebabkan mereka dikcam masyarakat.

Mohd Ruslin Abdullah melalui laman Facebook berkata, Ebit Liew sewajarnya memaklumkan kepada mereka dahulu sebelum memberikan sebarang bantuan.

Niat Ebit Lew itu bagus tapi..

Heboh di media sosial berkenaan komen Ustaz Abu Syafiq terhadap pendakwah popular Ebit Lew yang mengatakan tindakan berkongsi gambar orang mskin di laman sosial adalah hram.

Sementara terbaru, Eksekutif Media Menteri Besar Kedah pula mendkwa tndakan penceramah terkenal, Ustaz Ebit Lew memberikan bantuan kepada golongan asnaf di negeri itu telah menyebabkan mereka dikcam masyarakat.

Mohd Ruslin Abdullah melalui laman Facebook berkata, Ebit Liew sewajarnya memaklumkan kepada mereka dahulu sebelum memberikan sebarang bantuan.

Niat Ebit Lew itu bagus tapi..

” Duhai Ustaz Ebit, kami tahu tujuan tuan baik dan ikhlas besar ganjarannya membela nasib mereka yang susah dan miskin.

” (Tapi) Ustaz hadir ke kampung kami tanpa tanya kami, tanpa selidik cerita Pak Aq dan anak-anaknya ini.

Sekarang kami diftnah netizen satu Malaysia. Penduduk kena ftnah, masjid kena ftnah, Zakat Kedah kena ftnah, kerajaan (negeri) kena ftnah, tuan tanah pun kena ftnah angkara kuasa viral sebelah pihak,” katanya memetik kenyataan tersebut.

Mohd Ruslin turut menyifatkan tindakan Ustaz Ebit Liew itu sebagai tidak baik kerana di dakwa telah menimbulkan f1tnah.

” Kami tahu, Ustaz punya pengikut yang ramai, tapi timbulkan ftnah itu adalah perkara baik?

” Jhatkah kami sampai biar mereka ini hidup dalam sampah.

” Ustaz, kami semua tak biarlah mereka hidup mcm tu, tapi Ustaz bukan kami saja (yang perlu) bantu mereka tapi mereka juga perlu bantu diri mereka,” katanya lagi.

Mana ada pemimpin nak biar..

Sementara itu seorang lagi pegawai di pejabat Menteri Besar, Hafiz Azmi turut melahirkan rasa tidak puas dengan mengeluarkan kenyatan berbaur sndirin.

” Bila ada keluarga susah perlu bantuan, mana ada manusia atau pemimpin tempatan yang nak biar, dah tentu ada bantuan yang disalurkan.

” Tapi kita hanya mampu membantu, hang hidang pi la lauk macam mana pun depan mata. Tapi kalau tuan punya badan nak suap sendiri pun malas, takdak manusia yang boleh bantu lagi.” katanya pula.

Semalam, Ustaz Ebit Liew melahirkan rasa sedih melihat kedaiifan sebuah keluarga hidup dalam rumah usang yang dipenuhi longgokan sampah.

” Menangis akhirnya sampai Alor Setar. Dah tak boleh tahan hati ini. Berbelas anak-anak duduk dengan atok strok. Bau dan kotor sangat. Anak-anak tak sekolah. Orang Malaysia.

” Tengok ic semua tadi. Orang sini juga. Sedih hati ini. Tolonglah ya Allah. Bertahun dah begini..hari ini saya dah tak boleh tahan menangis jer.

” Adik ni kata dia nak sekolah. Dia nak solat. Kadang-kadang solat dekat rumah kawan. Menangis tadi adik ni. Saya tanya pakcik takde orang nak bawa pindah ke. Ramai ada datang cakap nak tolong. Belum rezeki kami. Takperlah ustaz. Sedih mereka berlari kenal saya.

” Saya bawa pakcik pindah yer. Nak. Anak-anak bersorak nak pindah. Ustaz, boleh tak ustaz ajar kami jadi baik. Sedih sangat rasa. Boleh ustaz jadi ayah angkat kita orang. Lagi sedih dengar.

” Saya dah call 4 rumah dan pergi tengok. Tapi ramai risau dengar keluarga tu besar. Yerlah saya faham. Hati saya sedih sangat.

” Saya tengah pusing cari rumah untuk mereka di Alor Setar ini. Siapa ada rumah nak bagi sewa saya akan bayarkan sewa tu selagi saya hidup insyaAllah dan selagi mereka sesuai disitu. Bantu saya tengah menangis ni. Saya takkan balik selagi tak bawa mereka pindah ke rumah baru. Pohon doakan dari jauh.

” Ya Allah maafkanlah diriku ini. Jangan salahkan sesiapa. Saya yang salah. Ceramah sana sini baru hari ini saya tahu. Maafkan saya pakcik. Maafkan saya adik-adik semua,” luahnya di laman Facebook.

Kredit 

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*