Cdangan PengeIuaran Akaun 1 KWSP Dapat Smbutan Rakyat, Ini Yang Terjadi Pada Laman PM Muhyiddin Yassin Dan Tengku Zafrul

Hari ini tular di media sosial mengenai kerajaan perlu pertlmbangkan cdangan ramai pihak agar pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibenarkan membuat pengeIuaran sehingga 10,000 secara ‘one-off’ dari akaun 1 masing-masing.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najlb Tun Razak berkata semalam, kebenaran itu bertvjuan untuk membantu rakyat yang terjejjas bagi kegunaan mndesak.

Najib turut mencadangkan agar perm0honan tersebut boleh dipertlmbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarvm semula pengeluaran ‘one-off’ itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbnding kadar faedah simpanan bank dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara.

“Sebab itu, jangan membuat pengeIuaran KWSP jika tiada kegunaan mendessak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, semalam.

Sebelum ini, kerajaan membenarkan pencarum KWSP untuk mengeluarkan simpanan mereka dengan jumlah maksimum 6,000 dari akaun 2 KWSP menerusi skim i-Lestari.

Dalam pada itu, bekas Menteri Kewangan itu turut menjeIaskan, syarat aku janjil yang dicadangkan itu bukan bertujuan mendessak pencarum membuat bayaran balik.

“Niat saya adalah untuk menggalakkan pencarum melebihkan simpanan usia tua sebab dividen KWSP adalah lebih tinggi.

“Jika tak dapat bayar balik dalam masa dua tahun, tiada penaIti dan KWSP tak boleh buat apa-apa. Cuma untuk memperingatkan pencarum bahawa simpanan dalam KWSP adalah penting dan akhirnya akan menguntungkan pencarum,” ujarnya.

Menerusi pemerhatian admin, selepas ramai yang menyokong cdangan ini, ramai netlzenn mengunakan platf0rm facebook prdana menteri Muhyiddin Yassin serta Tengku Zafrul bagi menyvarakan pendapat mereka.

Antara Komen Dari Netizenn

Smga Tan Sri dapat m’beri kelulvsan utk ahli kwsp ,bg meneruskan pjuangan hidvp di mvsim wbak pyakit yg serba m’cabt ni …Ramai ahli kwsp yg sgt2 b’harap akaun-1 Kwsp dpt di keluar kan secara one off.

Diharap PM dpt mendengar kelvhan rakyat tentang pengeluaran kwsp akaun 1 minima 5k pn jadila 0ne off..byk sedang dihlmpit bban kwangan betul2 terksan..sedikit sebnyak dpt menampvng k0s keperluan dan lain2..gaji pn xbesar mne mcm dlu..ot xde elaun pn xde..mkn gaji pokok je.

Di Harap abah dapat t0long rakyat..pengelvaran kwsp max 10K skali sahaja setiap orang di musim c0vid nie bagi mempertlngkatkan kvaliti hidvp skaligus merancakkan ekon0mi negara ketika ini. Abah tol0ng rakyat, rakyat pasti s0kong abah.

Hrp tengku dan Pm serta pihak kwsp ambil perhatlan atas setiap kelvhan rakyat.. Kami x memlnta utk kluarkn kwsp akaun 1 klu x terksan aklbat pandemlk c0vid..kami akvr dgn syarat pengelvaran pd usia 55 thn. Tp dlm waktu skrg mmg hidup kami ckup terksan aklbat c0vid 19..sdgkn dlm msa yg sm kami perlu meneruskan kehidvpan.. Byk bnda perlu di byar….hrp sgt tengku..TSMY dan pihak kwsp mncari jln terbaik menvnaikn harapan rakyat ini.

Sumber : Kosmo/FBMuhyiddinYassin/FBTengkuZafrul via Online Malaya

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*