Hari lni dah 29 tahun Sudirman Pergi Namun, Masih Ada Yang Meragui Punca KEM4TlANNYA

KIRA-KIRA 29 tahun yang lalu iaitu pada pukul 4 pagi, penyanyi terkenal negara, Sudirman Haji Arshad men1nggal dun1a di rumah kakaknya di Nombor 16, Jalan Taban Satu, Lucky Garden, Bangsar setelah lebih tujuh bulan terl4ntar s4kit.

Disebabkan beliau disahkan mengalami ra.dang pa.ru-pa.ru atau pne.umon1a (salah satu peny4kit yang sering dialami pesakit AI.DS), sampai hari ini masih ada yang mengatakan arwh men1nggal disebabkan peny4kit itu, Allah….

Hakikatnya arwh tidak pernah dijngkiti AI.DS. Untuk pengetahuan korang, di hari-hari terakhir Sudirman, beliau lumpoh separvh badan, mvlutnya senget dan tidak mampv lagi bercakap. Kakaknya, Datin Rudiah Arshad akan menyuapkan makanan melalui tivb dan membersihkan kek0t0ran di tvbuhnya kerana Sudir sudah tidak lagi mmpu berbuat apa-apa.

Paling menyed1hkan, seringkali menjelang Maghrib atau tengah malam, Sudirman akan menjer1t secara tiba-tiba hingga membuatkan keluarganya turut berusaha mendapatkan rwatan pervbatan Islam daripada Ustaz Datuk Dr. Haron Din.

Untuk rekod, Kementerian Keslhatan ketika itu pernah mengeluarkan statement di akhbar yang menafikan AI DS adalah punca kem4tian arwh, tetapi nampaknya peny4kit itulah yang diulang-ulang oleh segelintir orang, malah hingga sekarang pun masih ada yang mempercayainya. Pelik betul manus1a ni.

Sisi hidup yg ramai tak tahu…

Ada satu sisi yang ramai orang tak tahu pasal Sudirman. Di sebalik limpahan cahaya pentas dan kemahsyurannya, arwh seorang yang sangat pentingkan s0lat seperti mana yang diddahkan bekas pengurusnya, Dharanee Dharan Kannan.

Dharanee dalam satu temubual dengan Awani dulu, pernah menddahkan yang Sudirman akan tolak semua jemputan atau show pada bulan Ramadan walaupun dijnjikan bayaran yang cukup mahal.

Sebaliknya selepas buka puasa, Sudirman akan terus beribadah di masjid sehingga lewat tengah malam, adakalanya sampai pukul 1 pagi sebelum meminta pengurusnya itu menjemputnya pulang ke rumah.

Maaf kerana aku hanya berminat untuk mengangkat dua perkara tersebut sempena 29 tahun pemergian penyanyi kesayangan ramai hari ini. Kalaupun aku nak tambah, enam tahun sebelum kem4tiannya, iaitu sekitar tahun 1986, Sudirman memaklumkan pada sahabatnya iaitu penulis lirik terkenal, Datuk Habsah Hassan yang dirinya mungkin akan mennggal dunla ‚Äėdalam usia yang muda‚Äô.

Dari situlah lahir lagunya yang cukup popular berjudul Salam Terakhir ‚Äď hasil ciptaan Manan Ngah dan senikata ditulis oleh Habsah sendiri. Ironinya ketika lagu itu dimuatkan dalam album Orang Kampung, lagu itu langsung tidak popular, hanya setelah Sudirman pergi, barulah populariti lagu itu melonjak dan evergreen sehingga sekarang.

Semoga r0hmu dicu,curi rahmat‚Ķ Innalilahiwainnalilahirojiun. SUDIRMAN HAJI ARSHAD (25 Mei 1954 ‚Äď 22 Februari 1992)

Sumber/Kredit : Haliabara

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*