Sedih Apabila Melihat Si Isteri Dan Anak Anak Memberi Ciuman Terakhir. Isteri Harus ‘Patuh’ Dengan Arahan Selepas Itu

Siapa yang tidak merasa sedih bila orang yang kita sayang pergi meninggalkan kita buat selamanya. Ibu, ayah atau anak anak malahan jika kita rapat dengan seseorang itu pun sudah pasti kita akan rasai kehilangannya.

Tetapi ajal,ma-ut dan rezeki adalah antara perkara yang hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Kisah ini dipetik dari facebook Mr Wan Cai Official tentang keluarga yang baru kehilangan seorang ayah dan seorang suami.

Bayangkan bagaimana anak anak terputus kasih seorang bapa saat mereka masih kecil?

Si isteri pula terputus kasih seorang suami. Selepas ini si isteri perlu memikul 2 tanggungjawab. Tanggungjawab sebagai ketua keluarga dan bapa kepada 4 anak anaknya..

Malam tadi saya sempat kongsikan ilmu kepada si isteri tentang iddah. Si isteri ingin mengiringi jena-zah suaminya hingga ke tanah perkuboran. Saya menasihati agar si isteri tidak mengikut kami ke tanah perkuboran..

Cukup sekadar lihat jena-zah suaminya dibilik wakaf untuk kali terakhir. Sempat saya beri pencerahan berkaitan iddah si isteri sudah bermula apabila suaminya mennggaI dnia..

Akhirnya si isteri akur!

Ramai yang tidak tahu tentang hukum iddah ini. Iddah adalah hkum allah dan bukannya hkum manusia. Isteri dilrang keluar dari rumah selama 4 bulan 10 hari selepas kematiian suami..

Kecuali darurat. Darurat itu pula tidak boleh disengajakan. Sewaktu jena-zah suami hendak dikebumiikan. Si isteri juga tidak boleh pergi ke kubor untuk melihat dari jauh sekalipun.

Apatah lagi duduk didalam kereta dan memerhati dari jauh. Tetap tidak boleh!

Bagi yang tidak tahu tentang iddah ini pasti akan berkata belakang apabila melihat si isteri tidak mengiringi jena-zah suaminya ke tanah perkuboran. Mungkin situasi yang mereka lihat itu pelik..

Tetapi tidak pelik untuk yang tahu tentang hkum allah. Jangan sesekali menidakkan hkum allah. Berbalik kepada jena-zah yang kami uruskan tadi.

Arwh mennggaI dnia kerana kegagalan organ dalaman berfungsi. Berusia 47 tahun. Jena-zah ar-wh Hafizi Bin Abu Hassan selamat dikebumiikan ditanah perkvbvran islam selat klang. Salam tak-ziah buat isteri dan anak anak arwh.

Al-fatihah (dibaca)

FB Mr Wan Cai Official / Awatttsyeikhh Network

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*