“Awak Clna Kan, Tapi Kenapa Ank Awak Pakai Tdung” – lni Jwapan Menyentuh H4ti Seorang Bapa, Mengapa Dia lzinkan An4k Prempuannya Masvk lslam

Jarang lah sekali kita dengar kisah mana-mana lbu bapa bukan lslam yang bersetuju kalau ank mereka tiba-tiba luahkan hasrat untuk menvkar a.gama. Tapi kata-kata seorang uncle Clna ni kepada anknya mungkin akan buat korang semua tersentuh.

Menerusi posting seorang mu4laf bernama Jinghan Naan di Facebook, wanita ini berkongsi kata-kata indah daripada b4panya tentang mengapa dia menyokong ti.ndakan ank prempuannya untuk menvkar ke a.gama lslam

“Waaa! Awak benarkan dia tukar a.gama? Tak ha.lang dia?”

Menurut Jin ghan, semuanya bermula apabila minggu lepas bapanya minta dia be.likan sesuatu dari Carous ell. Jinghan berhubung dengan penju.al tersebut dan beri alamat kepada b4panya untuk ambil barang itu.

Tapi bila b4panya sampai di sana, si penjual (uncle Me.layu) terkejut sebab dia ingat pembe.linya tu seorang berba.ngsa Mela.yu.

“Huh? Awak Clna? Saya ingat awak Me.layu!”

“Tak adalah, itu ank saya.”

“Tapi ank awak pakai tdung. Awak Clna Muslm ah?”

“Ank saya Clna Muslm. Dia masuk Muslm.” (B4pa masih tak faham apa itu lslam dan Muslm)

“Waa awak benarkan dia tukar a.gama? Tak ha.lang dia?”

“Tak pernah ha.lang, saya support!”

“Waaa, awak ni baguslah, kenapa awak sokong?”

“Kenapa semua orang terkejut bila saya beritahu yang saya benarkan awak tukar a.gama?”

Bila ada orang yang mempersoalkan kenapa dia tak ha.lang anknya tukar a.gama, bapa Jing han terus tanya dia,

Kenapa semua orang terkejut bila saya beritahu yang saya benarkan awak tukar a.gama?”

Kata Jinghan, “Sebab papa rare la! Kebanyakan lbu bapa takkan benarkan. Sebenarnya pa, kenapa awak benarkan saya tukar a.gama?”

“Sebab saya mengerti tentang kehidupan. Sebab saya mengerti apa yang dimaksudkan dengan mencari keba.hagiaan.

“Apa tujuan kita dalam hidup ini? Untuk mencari keba.hagiaan.

“Lain orang lain cara mereka mencari keb.ahagiaan. Ada sesetengah cari dalam keka.yaan, ada pula dalam keluarga dan ada yang lainnya dalam a.gama…

“Sebagai lbu bapa, apa yang kita paling inginkan? Kita mahu ank-ank kita ba.hagia.

“Setiap a.gama mengajar kebaikan. Kalau awak beritahu saya yang a.gama ini beri keba.hagiaan, kenapa saya nak ha.lang?”

AIIah sayu ha.ti mendengarnya!

“Dia tidak kisah apa yang masyarakat nak kata, apa yang keluarga lain fikir”

Kata-kata yang diucapkan bapa Jing han ni memang menyentuh h.ati anknya dan bagi Jinghan, bapanya ini seorang yang simple dan tak kisah dengan apa yang orang cakap mengenainya.

Ramai yang mungkin ada pemikiran yang sama macam bapanya, tapi apa yang membuatkan bapa Jing han berbeza ialah dia benar-benar maksudkan apa yang dikatakannya.

“Dia selalu buat apa yang dia kata. Dia tak kisah apa yang masyarakat atau ahli keluarga lain nak fikir tentangnya dan tambah-tambah sekarang ni saya dah tak boleh lagi makan bersama BBQ kegemarannya.

“Apa yang penting dia nak saya ba.hagia.”

Syukur Alhamdulillah admin mendengarnya. Bertuah Jinghan ada bapa yang memahami. Admin doakan semoga keluarga ini dikurniakan taufik dan hldayah serta semoga Jinghan jugak sentiasa istiqamah dengan apa yang dilakukannya.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber/Kredit :Gempak

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*