(VIdeo) ‘Korang Brempat Buat ᴍᴀʟᴜ Orang ɪꜱʟᴀᴍ!’ – TuIar Rakaman 4 wanita Brtudung Makan di Restoran ɴᴏɴ-ᴍᴜꜱʟɪᴍ Tanpa Malu, Mlawan Bila Kena Tegur

Baru baru ini tular di media ꜱᴏꜱɪᴀʟ video sekumpulan wanita ber4gama ɪꜱʟᴀᴍ selamba makan di kedai makan ɴᴏɴ-ᴍᴜꜱʟɪᴍ secara terbuka tatkala umat ɪꜱʟᴀᴍ yang lain sedang berpuasa di bulan Ramadan.

Namun seorang daripada wanita tersebut menyatakan “saya tidak ikut hkum fekah, saya ikut hkum al-Quran”. Namun wanita tersebut menyatakan dalam ɪꜱʟᴀᴍ berpuasa ialah wajib. Puasa merupakan salah satu daripada 5 rukun ɪꜱʟᴀᴍ. Namun wanita tersebut tetap menegaskan hkum berpuasa bagi mereka berbeza dan tidak sama seperti di Malaysia kerana mereka mengikut hkum daripada Al-Quran.

Perbuatan mereka itu mengundang rasa kurang senang pengadu yang kemudian bertindak merakam video mereka menggunakan telefon bimbit.

“Yang makan makanan ᴄɪɴᴀ ini semua, dia cakap dia kerja dengan orang ᴄɪɴᴀ, lepas tu dia boleh makan. Korang buat malu orang ɪꜱʟᴀᴍ, pakai tu.dung lagi. Apa nak jadi ini semua?!” kata pengadu.

Tiga wanita berkenaan bagaimana pun tidak mengendahkan tegurannya itu dan hanya mendiamkan diri merenung nasib yang bakal menimpa setelah video mereka diviralkan di media ꜱᴏꜱɪᴀʟ.

Pengadu juga menegaskan dia akan menghubungi Majlis Ugama ɪꜱʟᴀᴍ Singapura (MUIS) agar sekumpulan wanita itu dikenakan tindakan. Namun, yang terpaling berani dalam kumpulan itu tampil menegaskan mereka tidak melakukan sebarang kesalahan.

Pelaku: “Saya bukan pengikut hkum fikih, saya pengikut hkum Al-Quran. Dalam Al-Quran tatacara berpuasa berbeda dengan hkum fikih.”

Pengadu: “Takde, takde, hkum ɪꜱʟᴀᴍ lima perkara, harus berpuasa. Faham?! Hkum mana awak belajar?”

Pelaku: “Saya yang akan jawab, okay.

Pengadu: “Sekarang ni, demi Allah saya takkan jawab bila Allah bertanya kepada saya di ᴀᴋʜɪʀᴀᴛ nanti. Nanti kau tengok ᴋᴜʙᴜʀ kau macam mana.”

Wanita (perakam) tersebut bertanya hkum mana awak belajar? Wanita tersebut menjawab, nanti saya jawab dengan Allah. Wanita yang merakam ini bersumpah dengan nama Allah yang dia telah menegur mereka dan mereka harus bertanggungjawab sendiri di hadapan Allah di akhirat kelak. Wanita tersebut juga menyatakan ia akan menyebarkan video ini di media ꜱᴏꜱɪᴀʟ.

Di ruangan komen, ada yang memuji tindakan berani pengadu menegur perbuatan empat wanita itu yang secara tidak langsung telah mencemarkan imej agama ɪꜱʟᴀᴍ. Bagaimanapun cara teguran itu mungkin kurang sesuai.

“Masalahnya sudahlah tidak berpuasa, kemudian terang-terangannya makan di tempat terbuka. Yang lebih menghairankan, boleh pula makan di kedai bukan ɪꜱʟᴀᴍ yang dah sah diragui halalnya. Dengan muka selamba, dengan rasa tak bersalah, ʜᴀʀᴀᴍ tetap ʜᴀʀᴀᴍ. Akak ini viralkan perkara ada betulnya tetapi cara yang digunakannya itu mungkin tidak sesuai,” kata netizen.

Sumber/Kredit : Facebook Jihair Adey

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*