Ramai Sebakk, Lvahan Hatl Ibu Angkat Dia Beritahu Sehari Sebelum Ibu Kandung Datang Ambil, Sempat Pesan Sesuatu Pada Amir

“Saya meny.esal kerana tak pertahankan Amir ketika ibu kandungnya beriya-iya mahu ambil dia dulu”.

Demikian luah Norlida Hassan, ibu angkat kepada Zubaidi Amir Qusyairi Abd Malek, 7, yang dilaporkan menlnggal dunia pada Jumaat, dipercayai akibat did.era.

Tidak dapat menahan sebak ketika dihubungi pada tengah hari Sabtu, Norlida berkata dia terlalu sedlh dan masih terkejut dengan berita pemerglan anak angkat yang mesra disapa sebagai Amir, yang sudah dipeli.haranya selama enam tahun.

Pada Oktober tahun lalu menyiarkan kisah Norlida dan keluarganya yang terpaksa menyerahkan semula Amir kepada ibu kandungnya yang menetap di Melaka selepas wanita berkenaan mahu mengambil semula kanak-kanak tersebut.

Video detik perpisahan keluarga Norlida dan Amir yang dikongsikan di Facebook begitu menyentuh hati netizen, apabila memaparkan mereka saling menangis teresak-esak dan berdakapan sebelum kanak-kanak tersebut dibawa pergi.

Menurut Norlida yang menetap di Rawang, Selangor, dia kini baharu tiba di Melaka selepas diminta memberi keterangan oleh pihak polis.

Bercerita saat mendengar perkhabaran d.uka yang disampaikan suaminya malam tadi, Norlida berkata hatinya begitu l.uluh mengenangkan cara pemergian kanak-kanak berkenaan yang sudah dianggap seperti anak kandung sendiri.

“Malam tadi suami dapat panggilan daripada jiran ibu Amir di Melaka. Jiran tersebut beritahu suami, katanya Amir dah tak ada. Katanya, dia dapat tahu Amir menlnggal dunia dan ditemui di bilik air.

“Bila suami beritahu saya, ya Allah…. l.uluh sangat hati ini. Saya terlalu rindu, nak dengar suara dia, nak jumpa dia… tiga bulan tak dengar khabar berita kerana ibu kandungnya ‘c0ntrol’.

“Sejak serahkan Amir pada Oktober lalu, sempat dua kali saja bertemu. Bapa tlrinya akan ambil kesempatan bawa Amir sekali kalau dia nak hantar barang di Kuala Lumpur. Masa itu dia akan beritahu saya dan kami berjumpa di kedai makan.

“Kali terakhir jumpa bapa tlrinya bawa Amir pada 7 November. Amir ceria dan gembira sangat. Dia cakap nak sekolah dekat rumah ‘Umi’, nama panggilan untuk saya.

Anak-anak saya pun ikut sekali nak jumpa adik bongsu mereka. Kini saya tak berpeluang lagi nak tengok dia, dengar suara dia,” ceritanya dalam nada sebak.

Tambah wanita berusia 50 tahun ini, dia tidak dapat membayangkan pende.ritaan yang ditang.gung oleh Amir sebelum menghemb.uskan nafas terakhir memandangkan dia dan keluarga men.atang kanak-kanak itu ibarat minyak yang penuh.

“Saya tak tahu nak cakap macam mana… dari malam tadi, sikit pun saya belum lelap. Saya tahu, saya dapat rasa dia memanggil-manggil ‘Umi’ ketika sakit. Sebab kalau dia jatuh atau saklt, saya lah orang yang akan dicari dulu.

“Kalau tak mampu jaga, tak payah lah ambil Amir. Sebab tu saya rasa terk.ilan sangat tak pertahankan Amir sebelum ini tapi nak buat macam mana, itu hak mutlak ibu kandungnya.

“Anak-anak saya semua terlalu sedlh dengan keh.ilangan adik bongsu mereka. Amir menlnggal dunia di tangan manusia k.ejam… manusia yang ada hubungan dengannya. Saya berharap sangat keadilan berpihak kepada Amir. Moga pelakunya dapat h.ukuman setimpal,” ujar ibu kepada lima cahaya mata ini.

Menurut Norlida, dia cuba mengusahakan untuk membawa pulang j.enazah anak angkatnya itu untuk dibawa pulang dan dikebumikan di Rawang.

“Selepas ini urusan b.edah slasat j.enazah Amir. Saya berharap sangat dapat kebenaran untuk bawa pulang j.enazah Amir dekat kediaman keluarga kami di Rawang, supaya dapat zlarah pusaranya selalu,” katanya lagi.

Dalam kejadlan kira-kira jam 4 petang itu, m.angsa ditemukan l.emas dalam tong air di rumah berkenaan dengan terdapat beberapa kesan kec.ederaan di beberapa bahagian badan.

Ketua Jabatan Slasatan J.enayah Melaka, Asisten Komisioner Mohd Sukri Kaman berkata pihak polis kini men.ahan ibu dan bapa tlri mangsa masing-masing berusia 32 dan 38 tahun.

Kedua-duanya dir.eman tujuh hari sehingga 5 Februari depan untuk membantu slasatan.

SUMBER/KREDIT:Mstar/Sinar VIA online malaya

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*