Tiada Solat Jumaat Di Perlis, Sekali Rita Rudaini Bidas Mufti Perlis

KANGAR: Solat Jumaat di seluruh Perlis, hari ini, dib4talkan dan diganti dengan sembahyang zohor di rumah selepas mengambil kira situasi semasa penvlaran COVI1D-19.

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) ketika mengumumkan perkara itu dalam satu kenyataan, hari ini, menjelaskan keputusan berkenaan dibuat selepas mendapat perkenan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail, semalam.

“ Selepas mendapat pandangan dan nasihat daripada Kementerian Kesihatan (KKM) mengenai perkembangan COVI1D 19, serta menerima panduan dan irshad daripada Jawatankuasa Fatwa Perlis, maka MAIPs bagi menjunjung titah perintah dan perkenan Duli Yang Maha Mulia Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalullail, dengan ini memutuskan agar solat Jumaat di seluruh Perlis pada 13 Mac 2020 digantikan dengan solat zohor di rumah masing-masing.

‚Äú Hal ini adalah rentetan perkembangan terbaru seperti yang telah dimaklumkan KKM. Justeru, pihak kementerian meminta agar sebarang perhimpunan berskala besar, termasuk aktiviti agama, hendaklah dielakkan,‚ÄĚ katanya.

Susulan itu, pelakon Rita Rudaini telah memuat naik status di laman IG mempertikaikan apa yang dibuat untuk menggantikan solat Jumaat dengan solat Zohor. Bagi Rita tidak perlu takut untuk ke masjid kerana masjid merupakan tempat yang selamat.

Berikut tulisan Rita di laman IG milik beliau

Mmmm…macam tak kena ja…takyah p jumaat, zohor kat umah?

mmmmm kalau macam tu opis takyah p, keja kt umah ja..sek takyah p, sek kt umah ja..gena? Jangan takut pi masjid…masjid kan tempat yang selamat….

lepas solat Jumaat ramai2 tu buat solat hajat plak‚Ķdoa ramai2‚Ķsolat jumaat kan lebih baik‚Ķ.Mmmm tah lahh mufti perlih lebih ‚Äėarif‚Äô kan‚Ķ

#anakperlihpure

Bagaimanapun  Perkongsian dari Rita Rudaini turut mendapat komen baIas dan reaksi dari para peminat. Ada yang menyokong dan ada juga yang menjawab tujuan pengecualian solat Jumaat hari ini.

Belajar tutup aur4t dulu kak

Saya nasihat adalah lebih baik jangan komen sesuatu isu jika kita xckup faham tentang fiqh dlm islam.. dan lah dengan mudah mempersend4kan orang lain sedangkn itu bukan bidang kita ..

Rasullulah pun bersabda, kalau ada tempat yg kamu tahu ada taun jgn pergi, kalau kamu di dlm tempatnya jgn kluar. Taun tu refer peny4kit berj4ngkit. Mungkin ada antara kita yg antibodinya kuat tidak terj4ngkit tetapi dia membawa v1rus berkenaan keluar dari tempatnya lalu terj4ngkit kepada org lain.

Bersangka baik, kerana ini bukan masa utk kita pentingkan diri. Mufti lebih arif ttg isu ibadah. Muhasabah diri utk kepentingan umum. Mencegah lebih baik dari mengubati. InsyaAllah.

Kalau solat jumaat terlalu ramai org dan kira close contact sebab boleh jadi bersentuhan. Lagi tinggi risi1k0 j4ngkitan tu. Kita sendiri tak pasti kita free from v1irus ke tak. Kalau kat ofis kita tak rapat sgt dgn rakan sekerja. Masih boleh kawal jarak jauh tu. Langkah berjaga2 dan usaha itu perlu. Then barulah kita tawakal.

Keputusan di buat utk kebaikan semua. V1irus tak mengenal duit, miskin atau kaya, masjid atau church, tabligh etc. Bukan dikatakan tak perlu solat langsung. In addition, MOH just posted a b4n on congregation of more than 250pax.

Dalam pada itu, MAIPs turut mengingatkan pihak pengurusan masjid di negeri ini supaya memainkan peranan untuk membantu usaha mengekang penuIaran COV1D-19.

“ Pengurusan masjid di seluruh Perlis hendaklah mengelak daripada melaksanakan apa-apa aktiviti perhimpunan awam berskala besar buat masa ini.

‚Äú Maka, dinasihatkan agar individu Muslim sentiasa mengambil langkah pencegahan bagi mengelakkan penvlaran COV1D 19,‚ÄĚ katanya.

Semalam, Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, meminta ahli jemaah yang mempunyai s1mptom atau berpotensi menjadi pembawa v1rus itu, supaya tidak ke masjid bagi mengelakkan COV1D 19 daripada terus mere3bak.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

Sumber : Dunia Akhirat

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*