Seorang Bapa Berfikiran Jauh Ke Hadapan Apabila Memilih Satu Nama Yang Bakal Memudahkan Urusan Persekolahan Anaknya Kelak.

KEINDAHAN nama dan maksud yang baik menjadi pilihan ibu bapa setelah menyambut kelahiran bayi mereka.

Namun lain pula ceritanya dengan seorang bapa yang berfikiran jauh ke hadapan apabila memilih satu nama yang bakal memudahkan urusan persekolahan anaknya kelak.

Jelas Mohamad Arif Mohamed Kasim, dia memilih nama Airis Aurora untuk anak sulungnya yang baru berusia 17 hari.

“Saya pilih nama mula huruf A agar urusan dia akan jadi lebih mudah terutama di sekolah nanti.

“Maka lahirlah nama Airis Aurora. Airis bermaksud bunga manakala Aurora pula diambil sempena nama hero mobile legend,” katanya kepada mStar Online.

Mohamad Arif memilih nama Airis Aurora bagi memudahkan urusan persekolahan anaknya nanti. – foto Mohamad Arif

Menurut pemuda yang bekerja sebagai juruteknik itu, anaknya juga mungkin akan duduk di meja paling hadapan setiap kali peperiksaan utama.

“Kebiasaannya pengawas peperiksaan akan ramai di depan. Dari situ dia akan jujur dan apa yang diusahakan masa belajar di kelas itulah yang dibawa semasa masuk ke dewan peperiksaan nanti,” katanya yang meminati permainan ‘mobile legend’ sejak dua tahun lalu.

Ditanya mengenai idea nama tersebut, pemuda berusia 25 tahun itu berkata dia terpanggil untuk menamakan anaknya bermula dengan huruf A berdasarkan pengalamannya yang bekerja sebagai juruteknik di sekolah.

Posting Mohamad Arif tular di media sosial baru-baru ini.

“Setiap kali keputusan peperiksaan ditampal di papan kenyataan, nama yang bermula huruf A akan berada di atas sekali.

“Jadi saya tak perlu tengok satu-satu nama yang ada sebab nama anak saya akan berada di atas sekali. Saya hanya perlu pandang arah atas saja,” katanya.

Bukan itu sahaja, Mohamad Arif berkata proses menunggu urusan menandatangani kad laporan anaknya juga lebih singkat.

“Kebiasaaannya ibu bapa akan datang ke sekolah untuk tandatangan kad laporan. Jadi saya tak perlu tunggu lama kerana nama anak saya akan dipanggil awal,” katanya.

Menurut pemuda berasal dari Sabak Bernam, Selangor itu, pada awalnya dia dan isterinya, Lia Najihah Abdul Rasid menjangkakan mereka akan menimang cahaya mata lelaki.

“Kami memang jangka baby boy sebab scan kali pertama dan kedua tak nampak jantina. Orang ramai pun kata boy.

“Kalau boy kami akan bagi nama ikut undian tertinggi di Twitter iaitu Aisy. Tapi bila scan kali ketiga perempuan. Jadi saya tak terfikir lagi nama waktu tu.

“Lepas lahir barulah saya fikir tentang nama dia. Saya minta juga pendapat isteri saya mulanya. Tapi isteri beri kebebasan saya untuk tentukan nama anak sulung kami. Jadi saya bagi nama Airis Aurora,” katanya.

Posting Mohamad Arif mengenai nama anak sulungnya itu menjadi tular di Twitter dan diulang kicau lebih 4,000 kali serta mendapat 2,859 tanda suka.

Sumber : mstar online

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*