IGP Sahkan Seorang Lagi Anggota PoIis MnnggaI Akibat COVID-I9

” Seorang pegawai telah mnnggaI dnia akibat wbak Covid-19, dan ada yang dijgkiti kerana pergi ke luar negara serta dijgkiti daripada kluster ahli tabligh,”

Demikian kenyataan yang dimaklumkan oleh Ketua PoIis Negara, Abdul Hamid Bador di mana seorang anggota pasukan keselamatan itu telah mnnggaI dnia akibat wbak Covid-19, lapor agensi berita nasional.

Abdul Hamid memberitahu, setakat ini, 33 anggota pasukan keselamatan itu disahkan posit1f Covid-19, manakala kira-kira 750 ahli keluarga mereka diarahkan untuk dikurantin.

Dalam perkembangan berkaitan, Abdul Hamid dipetik Bernama berkata beliau telah mengeluarkan arahan kepada semua ketua polis daerah supaya melakukan pembersihan dan pembasmian kuman di semua lokap pada setiap hari.

PDRM sentiasa laksana tugas dengan mengambil kira hak asasi manusia dan semua pihak perlu faham akan tugas pihak polis,” katanya kepada Bernama di Bukit Aman, di Kuala Lumpur.

Abdul Hamid juga dilaporkan meminta semua anggota keselamatan bertugas menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) memakai penutup hidung dan mulut serta mencuci tangan menggunakan cecair pembasmi kuman.

Prosesur operasi standard (SOP) di sekatan jalan raya sudah ada, antaranya anggota yang bertugas tidak dibenarkan pegang kereta ketika bertanya serta digalakkan untuk kerap mencuci tangan,” jelasnya.

Kes terdahulu yang juga melibatkan anggota polis

Sementara itu satu kes yang turut melibatkan anggota poIis sebelum ini di mana Inspektor Mohd Fairos Saberon disahkan mnnggaI dnia selepas posit1f Covid-19 pada 25 Mac lalu.

Menurut isteri Allahyrham, Aiza Syafinaz Shahak, 34, kali terakhir dia bertemu suaminya pada 18 Mac lalu di Wad Saringan Hospiital Kuala Lumpur (HKL) untuk membuat saringan berhubung wbak berkenaan.

Aiza memberitahu pada 19 Mac arwh suami ada menghubungi menerusi panggilan video dan berpesan supaya menjaga diri kerana dia mungkin perlu dik0makan sebelum melalui proses intubasi.

Menurut Aiza itu kali terakhir suami menghubunginya sebelum menghantar mesej menerusi aplikasi WhatsApp meminta supaya bersedia dengan segala kemungkinan.

Ingin matii sebagai negarawan

Tambah Aiza lagi, suaminya juga mengadu susah untuk bernafas dan keadaan di wad berkenaan panas dan tidak dapat menjelaskan bagaimana dia boleh dijangk1ti Covid-19, bagaimanapun sebelum ini memang mereka ada bercuti di Bandung, Indonesia pada 9 hingga 12 Mac lalu.

Sebelum bercuti dia memang mengalami dmam dan sudah membuat pemeriksaan di klinik,” katanya.

Kata Aiza, arwh seorang pegawai poIis yang berdedikasi dan sering mengikut arahan pegawai atasan dan  tidak pernah menolak arahan. Dia juga pernah beritahu dia ingin matii sebagai negarawan.

Hari dia mnnggaI dnia semalam adalah Hari Polis yang ke-213. Jiwa dia memang sangat mendalam dalam bidang kepoIisan,” katanya.

Sementa itu berdasarkan laporan terbaru, Aiza Syafinaz Shahak juga kini disahkan posit1f Covid-19 dan ditempatkan di Hospiital Kuala Lumpur (HKL) untuk pemantauan dan kurantin.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*