‘Tak Kena Tangan, Tapi Terkena Sejadah Je Pun’ Tak Sgka Sspek Mari Cari Sampai Rumah Mgsa

LELAKI diambil keterangan susulan video seorang jemaah dit4mpar dan dit3ndang pada bahagian muka di dalam Masjid Felda Palong Tujuh, Jempol, tular di media sosial.

Ketua Polis Daerah Jempol, Superintendan Mohd Khairiel Mohd Arif berkata, suspek berusia 60-an sudah dipanggil bagi melengkapkan siasatan mengikut Seksyen 323 Kanun Kes3ksaan.

Beliau berkata, kejadian berlaku selepas solat Isyak di masjid itu pada 24 Ogos lalu, ketika mngsa berusia 62 tahun berjalan di belakang suspek sambil membawa sejadah dan ia terkena belakang suspek.

“Ia menimbulkan kem4rahan suspek sebelum bangun dan terus men4mpar serta men3ndang muka mngsa.

Memang Jenis Panas B4ran

“Berdasarkan siasatan, suspek dipercayai seorang yang p4nas baran dan sering menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan jemaah masjid dan masyarakat setempat.

“Selepas kejadian suspek pergi ke rumah mngsa dan memohon maaf selain mahu menyelesaikan isu dengan cara baik, tetapi ditolak keluarga mngsa,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Mohd Khairiel berkata, keluarga mngsa mahu pihak polis mengambil tindakan terhadap perbuatan suspek.

Video kejadian itu tular di media sosial dan ramai kesal kerana kejadian seperti itu tidak sepatutnya berlaku di dalam masjid.

Netizen turut berharap polis dapat mengambil tindakan tegas terhadap suspek seterusnya mengelak kejadian serupa berulang.

“Ya Allah kesian mangsa baya umur abah aku.. Klu lah org buat benda sama kat abah aku pun mmg aku tolak pemohonan maaf.. Pengajaran jgn suka2 naik hantu tak tentu pasal..

“Maaf boleh maaf.. Tapi setakat maaf, takkan jadi pengajaran bagi orang lain.. Kaki naik kemuka tu..melampau sangat bebalnya.

“Alangkah ruginya saf depan…. tetapi tidak menunjukkan adab yg elok. Hari ini dia tidak sengaja terpijak, esok lusa mungkin dia yg bantu urusan akhir di liang lahat. Maafkan dia dan bermaafan lahh.

“Moga Allah mengampuni n merahmati kehidupan si panas baran n mangsanya…. Harap lepas insiden ni, si panas baran n mangsa teruslah ye istiqomah berjemaah di mesjid tersebut…. InsyaAllah kedua2nya akan menjadi orang soleh.Ni semua pengajaran buat kita

Sebelum ini ada beberapa kes jemaah bergaduh di dalam masjid. Dalam perkembangan terkini, tular pula sebuh video seorang jemaah di t3ndang dan tamp4r sehingga tercabut kopiah kerana berlaku sedikit ins1iden kecil selepas selesai solat

Admin terkedu sangat tegok video ni… Ya Allah, terpijak jari je, bukannya sakit sangat pun… Tapi mal4ng sungguh nasib seorang jemaah di sebuah masjid di Palong 7, N9. Beliau bukan sahaja ditamp4r bahkan diter4jang oleh seorang jemaah lain hanya kerana terpijak jari…

Masjid adalah rumah Allah, tempat mulia untuk hamb4 beribadat dan mengubungkan silaturrahim di antara penduduk setempat. Ketika berada di rumah Allah, usahkan berg4duh dan memar4hi orang lain, meninggikan suara pun dah dikira tidak beradab

“Terpijak tangan katanya.. Sekali Pakcik baju merah Pergh.”

Lokasi : katanya kt Palong 7 Gemas

ADAB DI DALAM MASJID

1. Berniat iktikaf di dalam masjid iaitu berhenti seketika atau lama dengan maksud beribadah kerana Allah.

2. Menunaikan solat dalam keadaan tenang dan tidak gopoh. Sabda Rasulullah saw ( riwayat Bukhari ), daripada Abi Qatadah r.a :

فعن أبي قتادة قال: بينما نحن نصلي مع النبي -صلى الله عليه وسلم- إذ سمع جلبة الرجال، فلما صلى قال: (ما شأنكم؟) قالوا: استعجلنا الصلاة، قال: (فلا تفعلوا؛ إذا أتيتم الصلاة فعليكم بالسكينة؛ فما أدركتم فصلوا، وما فاتكم فأتموا)

Daripada Abi Qatadah berkata : ketika kami sedang bersolat bersama nabi saw, tiba-tiba baginda saw mendengar hingar bingar para jemaah lelaki. Setelah selesai solat baginda saw berkata : Apa yang terjadi kepada kamu semua? Mereka berkata : kami ingin segera bersolat. Jawab baginda saw : Jangan kamu lakukan. Apabila kamu dating untuk bersolat maka kamu mestilah bertenang. Mana-mana rakaat yang kamu perolehi maka tunaikan , apa yang terluput maka sempurnakan

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*