Tak Sangka Hanya Melalui Cluman, Bayi 6 Bulan lni Djngkiti Vrus

Seorang ibu terkejut apabila mendapati bayi perempuannya yang baru sahaja berusia 6 bulan itu ᴅɪᴊɴɢᴋɪᴛɪ ᴠʀᴜꜱ he.rpes. Wanita itu kemudian memuat naik beberapa foto anaknya itu di media sosial bertujuan untuk memberi peringatan kepada orang ramai.

Hanya kerana satu cluman

Menerusi laporan Mirror Uk, ibu muda yang berusia 21 tahun itu memberitahu ᴠlʀᴜꜱ tersebut sangat ʙᴇʀʙᴀ.ʜᴀʏᴀ kerana boleh menjejaskan ᴋᴇꜱlʜᴀᴛᴀɴ bayi di mana bayi yang baru lahir akan mengalami selesema dan boleh ᴍᴇᴍʙᴜᴛᴀᴋᴀɴ. Difahamkan juga, ᴠɪʀᴜꜱ ini boleh berpunca daripada hanya satu ciuman sahaja.

Menceritakan kisah itu, Hollie memberitahu bahawa sebelum dia melahirkan bayinya, Oarlah, dia telah melihat satu posting di Facebook yang membincangkan mengenai ᴠlʀᴜꜱ he.rpes ini.

Dia kemudian bernekad untuk ᴍᴇɴɢᴇʟᴀᴋᴋᴀɴ bayi yang bakal dilahirkannya itu daripada terkena ᴠɪʀᴜꜱ berkenaan. Sebaik sahaja bayinya itu ᴅɪʟᴀʜɪʀᴋᴀɴ, dia telah ‘ᴍᴇɴɢʜ4ʀᴀᴍᴋᴀɴ’ ahli keluarga dan rakan-rakan daripada mencium bayinya.

Beberapa ibu yang lebih tua menganggap saya hanya seorang yang muda yang terlalu bimbangkan anak, tetapi saya tidak peduli.

Orang menganggap saya ᴘᴀʀᴀɴᴏɪᴅ ketika saya berkata saya tidak mahu sesiapa mencium Oarlah ketika dia ᴅɪʟᴀʜɪʀᴋᴀɴ, tetapi saya melihat apa yang boleh dilakukannya.

ᴅɪᴊɴɢᴋɪᴛɪ ᴠlʀᴜꜱ he.rpes

Menceritakan kisah itu, Hollie mengakui agak sukar baginya untuk menahan diri dari mencium anaknya itu.

Saya juga tidak membiarkan ibu saya menciumnya, saya akan mencium tapak kakinya, dan menggelitik ᴘᴇʀᴜᴛɴʏᴀ, tetapi saya tidak pernah mencium mukanya.

Tetapi ketika Oarlah berusia 6 bulan, bayinya itu ᴅɪᴛᴜᴍʙᴜʜɪ ʙɪɴᴛɪᴋ-ʙɪɴᴛɪᴋ ᴍᴇʀᴀʜ dan putih pada bahagian ᴘᴇʀᴜᴛ. Pada ketika itu, Hollie beranggapan itu hanyalah disebabkan ᴄᴀᴄᴀʀ air tetapi sebaliknya pula yang terjadi apabila ʙɪɴᴛɪᴋ-ʙɪɴᴛɪᴋ ᴍᴇʀᴀʜ tersebut semakin teruk dan ᴍᴇʀᴇʙᴀᴋ pada bahagian kepala dan mukanya.

Bimbang dengan keadaan Oarlah, Hollie kemudian membawa bayinya itu ke ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ dan ᴅᴏᴋᴛᴏʀ mengesahkan Oarlah ᴅɪᴊᴀɴɢᴋɪᴛɪ ᴠɪʀᴜꜱ herpes.

Ujian yang dilakukan menunjukkan keputusan agak baik kerana ᴠɪʀᴜꜱ itu tidak mempengaruhi penglihatannya dan selepas 24 jam ʙᴇɴɢᴋᴀᴋ mula turun. Tompok-tompok itu hilang setelah empat minggu, dan satu-satunya bekas ʟᴜᴋᴀ yang kini ditinggalkannya adalah di kakinya.

Ini Dia Tanda-Tanda Herpes pada Bayi

Bayi masih memiliki kekebalan tubuh yang ʟᴇᴍᴀʜ, maka penting bagi Mama untuk terus menjaga kesihatannya agar selalu terhindar dari ᴠɪʀᴜꜱ dan ʙᴀᴋᴛᴇʀɪᴀ yang dapat ᴍᴇɴɢᴀɴᴄᴀᴍ sistem imun yang ia miliki.

Salah satu ᴠɪʀᴜꜱ yang perlu Mama waspadai adalah ᴠɪʀᴜꜱ Herpes Simpleks (VHS). Bukan hanya pada orang dewasa, ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛ herpes juga boleh dialami oleh bayi.

ᴠɪʀᴜꜱ yang satu ini dapat menular melalui kontak kulit, air liur, dan saat seseorang menyentuh benda yang dipegang orang yang terinfeksi.

Inilah alasan mengapa Mama tidak dianjurkan membiarkan bayi, terutama bayi yang berusia kurang dari enam bulan, untuk dicium sembarang orang. Lepuhan pada kulit atau mukosa pada bibir atau ᴠᴀɢɪɴᴀ yang terinfeksi herpes adalah sumber infeksi ᴠɪʀᴜꜱ VHS.

ᴠɪʀᴜꜱ yang satu ini adalah bakal terjadinya herpes pada Si Kecil. ɪɴꜰᴇᴋꜱɪ herpes pada bayi bahkan dapat terjadi pada bayi baru ʟᴀʜɪʀ.

Ibu yang terkena herpes berpotensi tinggi untuk menularkannya pada bayinya di masa ᴋᴇʜᴀᴍɪʟᴀɴ, terutama jika terinfeksi herpes genital di enam bulan masa awal ᴋᴇʜᴀᴍɪʟᴀɴ.

Selain itu, ᴠɪʀᴜꜱ ini juga dapat menular pada bayi jika Ibu yang mengalami herpes melakukan proses ᴘᴇʀꜱᴀʟɪɴᴀɴ normal melalui ᴠᴀɢɪɴᴀ. Selain di sekitar mulut, ʟᴜᴋᴀ melepuh sebagai ɢᴇᴊᴀʟᴀ herpes atau disebut juga cold sores dapat timbul pada hidung, pipi, dan dagu.

ʟᴜᴋᴀ ini sebenarnya dapat sembuh dengan sendirinya. Setelah beberapa hari, ʟᴜᴋᴀ ini akan ᴘᴇᴄᴀʜ, kemudian berbentuk kerak dalam 1-2 minggu.

Jadi, agar lebih waspada, Ibu sebaiknya mengenali 7 tanda-tanda herpes pada bayi yang sudah dirangkum ini:

Pertama ᴅᴇᴍᴀᴍ.

ᴅᴇᴍᴀᴍ adalah salah satu tanda pasti adanya ᴠɪʀᴜꜱ yang ᴍᴇɴʏᴇʀᴀɴɢ tubuh seseorang. Maka dari itu, jangan pernah abaikan jika Mama menemukan Si Kecil ᴅᴇᴍᴀᴍ.

Kedua ᴘᴇᴍʙᴇɴɢᴋᴀᴋᴀɴ ᴋᴇʟᴇɴᴊᴀʀ getah bening.

Maka dari itu, penting bagi Ibu untuk mencurigai ᴘᴇᴍʙᴇɴɢᴋᴀᴋᴀɴ ᴋᴇʟᴇɴᴊᴀʀ getah bening yang terjadi di beberapa bahagian tubuh Si Kecil. Sebab, hal tersebut boleh saja menjadi suatu pertanda si Kecil ᴛᴇʀɪɴꜰᴇᴋꜱɪ ᴠɪʀᴜꜱ herpes.

Ketiga ꜱᴀᴋɪᴛ tekak.

Saat bayi belum boleh bicara, Ibu perlu mewaspadai setiap perubahan yang terjadi pada dirinya. ꜱᴀᴋɪᴛ tekak yang terjadi akibat ᴠɪʀᴜꜱ herpes boleh Ibu curigai saat si Kecil tidak mahu menyusu, dan terlihat ᴋᴇᴍᴇʀᴀʜᴀɴ ᴀᴛᴀᴜ ʀᴀᴅᴀɴɢ pada tekaknya.

Keempat Kulit dan lidah membiru.

Jika menemukan kulit dan lidah Si Kecil yang membiru, segeralah ke ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ untuk berkonsultasi ke ᴅᴏᴋᴛᴏʀ untuk mendapatkan ʀᴀᴡᴀᴛᴀɴ yang memadai.

Kelima Mengalami ruam.

Jika ruam ᴍᴇʀᴀʜ terjadi dan disertai dengan ʙɪɴᴛɪᴋ-ʙɪɴᴛɪᴋ kecil berair, maka jangan pernah memecahkannya ya, Ibu! Segeralah hubungi ᴅᴏᴋᴛᴏʀ untuk dilakukan pengendalian dan pemberian ᴜʙᴀᴛ yang tepat.

Keenam Gusi ʙᴇɴɢᴋᴀᴋ.

Meskipun si Kecil belum boleh mengeluh ketika gusinya sedang ʙᴇɴɢᴋᴀᴋ, namun Ibu masih boleh mengetahuinya ketika ia tidak bersemangat saat Ibu memberikan makanan padanya.

Ketujuh Air liur yang menitis.

Ciri terakhir herpes yang boleh anda ketahui adalah air liur bayi anda yang berlebihan. Walaupun dia masih bayi, dan meneteskan air liur adalah perkara biasa, anda perlu curiga sekiranya perkara ini sering terjadi pada si kecil anda.

Ini adalah tujuh tanda bahawa bayi mempunyai herpes. Ternyata bukan hanya orang dewasa yang boleh ᴍᴇɴɢʜɪᴅᴀᴘ ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛ ᴋᴜʟɪᴛ ini, malah bayi dan ibu juga dapat mengalaminya.

Oleh itu, sebelum terlambat, berhati-hati dan ketahui ciri-cirinya sejak awal, Ibu!

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*