Terhiidu Asap Rokok Tetamu Masa Akikah, Bayi Hanya Sempat Hidup Sebulan

Bukan sahaja orang dewasa terdedah pada asap rokok, malah bayi juga menjadi ᴍᴀɴɢꜱᴀ setelah menyedut asap tersebut sehingga boleh terkena ᴊᴀɴɢᴋɪᴛᴀɴ ᴘᴀʀᴜ-ᴘᴀʀᴜ ᴀᴛᴀᴜ ꜱᴇꜱᴀᴋ ɴᴀꜰᴀꜱ.

Bagi anda yang ᴋᴇᴛᴀɢɪʜᴀɴ rokok, berhati-hatilah dengan bayi. Kisah bayi ᴍᴀᴛɪ akibat merokok pada majlis aqiqah ini mungkin membuka mata anda.

Keluarga ibu Indah harus menanggung pilu yang teramat sangat karena putera kecil mereka harus kembali ke pangkuan Sang Pencipta dalam usia sangat dini, 1 bulan. Yang lebih memilukan, ᴛʀᴀɢᴇᴅɪ ini disebabkan oleh keegoisan seorang tamu yang merokok di acara aqiqah bayi bernama Hafizh tersebut.

Dalam status yang ditulis oleh ibu Indah, dia menceritakan kronologi kejadian yang menimpa satu-satunya anaknya.

Indah menulis:

Pagi itu, kami sekeluarga akan mengadakan majlis ᴄᴜᴋᴜʀ rambut dan majlis aqiqah untuk hafizh. Kami juga tinggal lebih dari seminggu yang lalu di rumah ibu mertua saya (acara itu diadakan di rumah ibu mertua saya, kerana di rumah saya persekitarannya terlalu sempit).

Akhirnya, pada malam acara, saya membawa anak saya Hafizh ke ruang tamu. Oleh kerana ramai tetamu ingin melihat Hafizh, saya terlalu sibuk dengan tetamu, jadi saya tidak menyedari bahawa seseorang merokok. Pada mulanya Hafizh baik-baik saja tanpa ᴍᴀꜱᴀʟᴀʜ. Sehingga 2 hari selepas peristiwa itu, Hafizh terbatuk dan nafasnya ᴛᴇʀꜱᴇᴋᴀᴛ (ꜱᴇꜱᴀᴋ ɴᴀꜰᴀꜱ).

Diberikan ᴜʙᴀᴛ ʙᴀᴛᴜᴋ

Saya memberitahu suami tentang keadaan Hafizh, akhirnya saya diberi ubat batuk. Oleh kerana Hafizh terlalu muda, saya mengambil ubat tersebut (ketika itu saya sedang menyusu). Kerana keadaan Hafizh tidak bertambah baik, Indah dan suaminya membawa anak mereka ke bidan.

Namun, bidan enggan memberi ubat tersebut kerana Hafizh terlalu muda. Akhirnya, Hafizh dibawa ke ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ dan menjalani beberapa siri pemeriksaan. Setelah diperiksa, didapati bahawa Hafizh ᴍᴇɴᴅᴇʀɪᴛᴀ ʀᴀᴅᴀɴɢ ᴘᴀʀᴜ-ᴘᴀʀᴜ ᴀᴛᴀᴜ ʀᴀᴅᴀɴɢ ᴘᴀʀᴜ-ᴘᴀʀᴜ.

Ya Allah, sukar untuk melihat anak saya yang masih terlalu muda memasuki bilik ᴋᴇᴄᴇᴍᴀꜱᴀɴ dan ᴅɪꜱᴀʙɪᴛᴋᴀɴ ᴅᴇɴɢᴀɴ ʀᴀᴅᴀɴɢ ᴘᴀʀᴜ-ᴘᴀʀᴜ, jika saya boleh bertanya. Saya adalah satu-satunya yang terkena penyakit daripada saya melihat Hafizh berbaring ʟᴇᴍᴀʜ dengan intravena, oksigen, ꜱᴜɴᴛɪᴋᴀɴ, dan sebagainya.

Setiap saat, saya hanya mahukan berita baik dari doktor. Pada akhirnya, Hafizh harus melakukan ꜱɪɴᴀʀ-x supaya dia dapat ᴅɪꜱɪᴀꜱᴀᴛ lebih lanjut mengenai ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛɴʏᴀ. Ibu bapa Hafizh berdoa tanpa henti agar keadaan bayi yang baru berusia satu bulan dapat bertambah baik. Namun, kenyataannya mengatakan ia berbeza, keadaan Hafizh semakin ᴛᴇʀᴜᴋ.

Dipindahkan ke PICU

Hafizh terpaksa dipindahkan ke bilik ʀᴀᴡᴀᴛᴀɴ PICU (Pediatric Intensive Care Unit) kerana keadaannya semakin merosot. Indah dan suaminya dipanggil oleh doktor, untuk membaca ꜱɪɴᴀʀ-x.

Indah mendengar ucapan ᴅᴏᴋᴛᴏʀ:

Jadi begini Ibu, tuan .. Bayi Hafizh mengalami ʀᴀᴅᴀɴɢ ᴘᴀʀᴜ-ᴘᴀʀᴜ ʏᴀɴɢ ꜱᴀɴɢᴀᴛ ᴛᴇʀᴜᴋ. Berikut adalah ꜱɪɴᴀʀ-x, paru-paru mesti berwarna hitam. Tetapi di sini, paru-paru bayi Hafizh hampir putih sepenuhnya. Hanya sebahagian daripadanya berwarna hitam. Saya meminta tandatangan untuk persetujuan sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini, puan.

Dengan hati yang berat, Indah dan suaminya menandatangani surat itu. Sambil terus mengharapkan keajaiban yang dapat menjadikan Hafizh selamat.

Beberapa hari selepas itu, pemeriksaan x-ʀᴀʏ juga dilakukan namun ᴅᴏᴋᴛᴏʀ mengesahkan anaknya semakin ᴛᴇɴᴀᴛ dan pasangan tersebut perlu bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan yang berlaku.

Namun ᴀᴋʜɪʀɴʏᴀ, Hafizh ᴍᴇɴɢᴇᴍʙᴜꜱᴋᴀɴ ɴᴀꜰᴀꜱ ᴛᴇʀᴀᴋʜɪʀ setelah hampir dua minggu bertarung ɴʏᴀᴡᴀ dengan pelbagai ʀᴀᴡᴀᴛᴀɴ.

Indah menerima takdir anaknya pergi dengan ikhlas sambil berdoa agar dia mendapat tempat terbaik di sisi Allah.

Ya Allah, jika ini yang terbaik. Lindungilah Hafizh, berikanlah ia tempat yang indah di syurga-Mu. Berikanlah ketabahan dan kekuatan untuk kami yang ᴅɪᴛɪɴɢɢᴀʟᴋᴀɴ. Aaminn

Walaupun tragedi berkenaan sudah berlalu tiga tahun lalu, namun kisah ini seharusnya diberikan perhatian dan pengajaran kepada ibu bapa yang mempunyai anak kecil.

Kisah bayi yang ᴍᴀᴛɪ akibat asap rokok harus menjadi peringatan tentang betapa ʙᴇʀʙᴀʜᴀʏᴀɴʏᴀ pendedahan kepada asap rokok kepada bayi. Jangan biarkan anak-anak kita menjadi ᴍᴀɴɢꜱᴀ kerana mereka tidak dapat menahan keinginan untuk merokok.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*