(Vdeo) ‘Slamber Pr0mosi Jvdi Dalam Lagu Raya’- lklan Syarikat Jvdi lni Buat Ramai Beng4ng, Pelakon Melayu Juga Bersubahatt!

KEMUNCULAN sebuah iklan yang mempr0.mosikan aktiviti perjvdian dengan menggunakan lagu hari r4ya Aidilfitri sebagai muzik latar, mengvndang kec4man netlzen gara-gara meny1nggung sens1tiviti umat Islam.

Iklan yang dikeluarkan sebuah syarikat judii berjudul GDBet333 Hari R4ya berdurasi dua minit itu turut dikec4m kerana menggunakan pelakon dipercayai bera.gama lslam.

lklan tersebut mengajak orang ramai meraih w.ang berg4nda dengan menggunakan perkhidmatan syarikat mereka bagi mencari da.na untuk berhari r4ya.

Difahamkan, video iklan tersebut dimuat naik hampir seminggu lalu di YouTube.

Tangk4pan skrin s4lah satu babak dalam lklan tersebut.

Namun hasil carian di laman berkenaan mendapati lklan tersebut sudah dip4damkan kerana mel4nggar garis panduan k0muniti YouTube.

Bagaimanapun di laman Twitter, rata-rata netlzen meluahkan rasa m4rah dengan ti.ndakan selamba syarikat berkenaan yang langsung tidak mengambil kira sensltlviti umat lslam.

Tangk4pan skrin s4lah satu babak dalam iklan tersebut.

“Svkar nak percaya macam mana syarikat buat iklan r4ya. Atau memang ramai Muslim yang main (jvdi)?

“Korang tak kaya main benda ni, yang kaya cuma tauke perangai macam ni. Korang terdvduk termenung gvduh dengan suami isteri duit tak cukup sebab k4lah jvdi.

“Pelakon yang ambil job pun satu hal,” demikian antara komen netlzen.

“Apa ditunggu marilah cuba, untung nasibmu engkau berjaya, cuci semua kemudian beraya,” antara bait-bait lirik yang terdapat dalam video berdurasi 2 minit 1 saat itu.

Netlzen nyata ber4ng dan menyifatkan syarikat jvdi berkenaan sebagai tidak sens1tif apabila menjadikan hari istimewa umat Islam sebagai ‘m0dal’ iklan.

Menambah am4rah netlzen bila mana iklan disiarkan pada ketika umat lslam baru menyambut hari ketiga Ramadan.

“Tangk4p je semua yang terbab1t dalam r4kaman ini termasuk sekali pihak studio yang benarkan r4kaman lagu,” kata Muhd Aamri.

“Penerbit, pelakon dan penyanyi kr0ni jvdi. Mereka tidak rasa mempersendakan a.gama lslam,” soal Hanu Man.

“Yang MeIayu berlakon dalam lagu ini tak rasa bers4lah ke? Puasa-puasa prom0te benda h4ram,” tulis Zulkhairi Zawawi.

Apakah pihak berkuasa tidak peka dengan iklan seumpama ini, lebih-lebih lagi di bulan Ramadan yang mulia ini ketika umat Islam menjalani ibadah puasa, sekali gus promosi itu menghlna agama lslam.

Sesungguhnya hal-hal berkaitan kea.gamaan adalah aspek yang begitu sensltlf dan perlu mendapat perhatian semua pihak bagi tidak menyinggung mana-mana pihak.

Tonton video:

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber/Kredit :mStar, beritaperak, twitter

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*