(Video) Misteri Lelaki Thailand Duduk Dalam Kuali Panas Akhirnya Terungkai! TAK SANGKA, Ini Sebabnya. Mesti Ramai Yang Terkejut

Sebuah video telah dimuat naik ke laman Faceb00k yang memaparkan kehebatan seorang sami Buddha di Thailand yang duduk bertapa di dalam kawah yang berisi minyak dengan dibakar dengan api marak dibawahnya dan telah menjadi viral di internet satu dunia.

Kehebatan lelaki tersebut telah menjadi bualan ramai warga Thailand dimana kebanyakan memuji kehebatan Sami tersebut dan ada mengatakan itu hanyalah helah semata-mata.

Para penonton yang hadir memberikan barangnya disentuh oleh biksu ini untuk dijadikan jimat. Namun tak lama setelah video ini beredar, seorang ahli sains membongkar kebohongan di dalamnya!

Ahli sains di Universitas Chulalongkorn, Jassada Denduangboripant, mengatakan bahwa tak ada bukti bahwa minyak hal yang demikian benar-benar mendidih.

“Tiada sebarang bukti menunjukkan minyak itu dalam keadaan panas dan menggelegak. Satu sahaja cara nak tahu sama ada dia duduk dalam minyak yang betul-betul panas atau tidak adalah dengan menyukat suhu kepanasan minyak ketika itu.”

“Minyak tidak kelihatan panas dan menggelegak serta kawah itu kelihatan pelik, mungkin terdapat satu lagi lapisan yang mampu menurunkan suhu kepanasan minyak,” katanya.

Jikalau diperhatikan lama lama, kuali yang digunakan cukup unik, sepertinya kuali tersebut memiliki dua tingkatan dimana lapisan tengah diantara keduanya dapat jauh mengurangi hantaran panas api yang menyala di bahagian bawah kuali. Selain itu, Apabila ia memasukkan air sebelum memasukkan minyak, maka minyak tidak akan menjadi terlalu panas.

Jassada juga memberitahu sebuah cara mudah untuk memastikan apakah biksu ini benar sakti atau hanya menggunakan sains untuk membohongi orang-orang: cukup gunakan termometer untuk mengukur suhu minyak di dalam kuali!

Dari pemerhatian kita sendiri berdasarkan video dibawah, sudah boleh nampak ia hanyalah satu “trick” untuk menjayakan aksi hebat tersebut.

Berikut ini video selengkapnya

Berdasarkan logik akal pun tahu, minyak kalau panas tentu akan mengelegak, mungkin terdapat lapisan lain yang anti haba dibawah kawah tersebut. Penonton mungkin terlalu teruja sampai tak perasan benda-benda rumit macam yang diterangkan oleh pakar sains tersebut.

Sumber/Kredit : lnternet, Yovtube

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*