Ibu ᴘᴀɴɪᴋ Gara-Gara ʙᴀʏɪ Tak ɢᴇʀᴀᴋ Dalam ᴘᴇʀᴜᴛ, Bila Pergi Buat “Checkup” Rupanya Ini Puncanya

Proses ᴋᴇʜᴀᴍɪʟᴀɴ adalah pengalaman indah dan sangat berharga bagi seorang wanlta. Bermula dengan tanda awal ᴋᴇʜᴀᴍɪʟᴀɴ seperti tiada ʜᴀɪᴅ, ᴋᴇᴋᴇᴊᴀɴɢᴀɴ ᴘᴇʀᴜᴛ, kerap ᴍᴇᴍʙᴜᴀɴɢ ai.r kecil, mudah letih serta ᴇᴍᴏꜱɪ tidak menentu, semua fasa ini dilalui dengan penuh tabah. Namun dalam keterujaan menantikan cahaya mata, ramai ibu terlupa dan mengambil ringan hal perkembangan ʙᴀʏɪ dalam ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ.

ᴄᴇᴍᴀꜱ sampaikan ke terawih anak lngsung tak ʙᴇʀɢᴇʀᴀᴋ..

Di Facebook, seorang wanlta berkongsi detik ᴄᴇᴍᴀꜱ apabila ʙᴀʏɪ dalam ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴɴʏᴀ secara tiba-tiba tidak ʙᴇʀɢᴇʀᴀᴋ seperti biasa pada hari keenam berpuasa. Menurut Aliaa Yusof yang kini sudah ᴍᴇᴍᴀꜱᴜᴋɪ trimester ketiga, awalnya dia menyangka bahawa ʙᴀʏɪnya hanya tidur. Namun sebaliknya yang berlaku apabila hampir separuh hari si kecil berkenaan tidak memberi sebarang ᴛɪɴᴅᴀᴋ ʙᴀʟᴀꜱ.

Ikuti Coretan Aliaa:

Inilah yang jadi pada kakya semalam, yang buat kakya dan husband bergegas ke ᴇᴍᴇʀɢᴇɴᴄʏ tengah malam ʙᴜᴛᴀ. Bermulanya tengah hari tu kakya ada ꜱᴇꜱᴀᴋ ɴᴀꜰᴀꜱ, lepas tu okay balik.

Bila dah okay semula kakya ke dapur ᴍᴀꜱᴀᴋ, siaplah sejenis lauk. Lepas tu rasa penat sangat. Jadi lepas ᴍᴀꜱᴀᴋ tu rehat terus dalam bilik, sampai ke petang.

Bila petang rasa lain, tertanya dalam hati kenapa ʙᴀʙʏ ni tak gerak macam selalu? Takde ɢᴇʀᴀᴋᴀɴ yang kuat, sesekali dia ɢᴇʀᴀᴋ tu pun sangatla perlahan. Masa tu berbaik sangka lagi, fikir mungkin dia tidur.

Dah sampai waktu malam, lepas waktu berbuka nak solat maghrib. Masih lagi takde rasa ɢᴇʀᴀᴋᴀɴ, masa tu dah pelik. Selalunya ᴍᴀꜱᴀ maghrib ke atas, dia punya ɢᴇʀᴀᴋᴀɴ sangat aktif. Sampai timbul nampak ᴘᴇʀᴜᴛ tu bergerak ke kanan ke kiri.

Lepas je terawih bagitahu suaml pasal ʙᴀʙʏ, masa tu badan pun rasa penat nak tidur je. Bila baring, memang ketara sangat takde ɢᴇʀᴀᴋᴀɴ seperti biasa. Mula rasa takut, ᴄᴇᴍᴀꜱ semua ada.

Cuba nak pejam mata, suaml pulak duk google itu ini, lepas tu dia kejut. Dia nak pegang ᴘᴇʀᴜᴛ, cari gerakan ʙᴀʙʏ kot ada. Memang 10 minit dia pegang langsung takde ɢᴇʀᴀᴋᴀɴ, ᴋᴇʙɪᴀꜱᴀᴀɴɴʏᴀ bila suaml pegang dan bercakap dengan dia mesti ʙᴀʙʏ ʙᴇʀᴛɪɴᴅᴀᴋ ʙᴀʟᴀꜱ.

Masa tu suaml suruh bersiap, nak bawa ke ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ. Tak boleh nak tunggu dah. Takut jadi pape pada ʙᴀʙʏ, tapi Aira pulak tengah nyenyak tidur. suaml kol adlk dan mintak tolong dia datang dan jagakan Aira sementara kami ke ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ.

ɴᴜʀꜱᴇ kata, ᴅᴇɴʏᴜᴛᴀɴ ᴊᴀɴᴛᴜɴɢ ʙᴀʙʏ ʟᴇᴍᴀʜ & macam terlalu penat..

Bimbangkan keadaan ʙᴀʙʏ, Aliyaa kemudian dibawa ke ᴘᴜꜱᴀᴛ ᴋᴇꜱɪʜᴀᴛᴀɴ berdekatan untuk melakukan ᴘᴇᴍᴇʀɪᴋꜱᴀᴀɴ lanjut. ᴍᴀʟᴀɴɢɴʏᴀ, dia dimaklumkan bahawa keadaan serta ᴅᴇɢᴜᴘᴀɴ ʙᴀʙʏ agak lemah. Bagaimanapun, beberapa minit kemudian keadaan ʙᴀʙʏ berkenaan kembali normal dan mula memberi resp0n positlf.

Sambungan Coretan Aliaa:

Sampai je bahagian ᴋᴇᴄᴇᴍᴀꜱᴀɴ, bagitahu ɴᴜʀꜱᴇ saya datang ni sebab ʙᴀʙʏ tak ɢᴇʀᴀᴋ. Dia tanya dari bila tak ɢᴇʀᴀᴋ, kakya jawab seingat saya dia ɢᴇʀᴀᴋ last pun petang. Terkejut ɴᴜʀꜱᴇ, terus dia panggil ᴅᴏᴋᴛᴏʀ, kakya pun terus di bawa ke bilik ʀᴀᴡᴀᴛᴀɴ luar (kabin luar sebab musim covldkan dia punya pr0sedur agak ᴋᴇᴛᴀᴛ di kpj).

Soal jawab bab covld semua, lepas tu check ᴛᴇᴋᴀɴᴀɴ ᴅᴀʀᴀʜ, dan mesin ᴄᴛɢ pun dibawa turun (sebab kakya tak buat test covld lagi, jadi tak boleh dibawa ke tempat yang sepatutnya).

30 minit pertama dia pasang ᴄᴛɢ, ɴᴜʀꜱᴇ kata, ᴅᴇɴʏᴜᴛᴀɴ ᴊᴀɴᴛᴜɴɢ ʙᴀʙʏ sangat ʟᴇᴍᴀʜ. ʙᴀʙʏ macam terlalu penat. Masa tu rasa nak na.ngis tapi posltif, sebab kalau kita ꜱᴛʀᴇꜱꜱ nanti ʙᴀʙʏ pun akan ꜱᴛʀᴇꜱꜱ.

Lepas tu alhamdulillah ᴅᴇɴʏᴜᴛᴀɴ ᴊᴀɴᴛᴜɴɢ ʙᴀʙʏ dah kembali normal, ɴᴜʀꜱᴇ tanya kakya puan ada buat kerja berat ke? Kakya jawab saya kat rumah kerja saya hanya ᴍᴀꜱᴀᴋ je, lain semua suaml buat.

Nampaknya lepas ni Puan ᴍᴀꜱᴀᴋ pun tak boleh, ᴄᴏɴᴅɪᴛɪᴏɴ badan puan tak mengizinkan Puan untuk ᴍᴀꜱᴀᴋ. Bagi sesetengah orang, ᴍᴀꜱᴀᴋ adalah kerja ringan tapi bukan untuk puan.

Kakya bagitahu dia cubaan berpuasa setiap hari walaupun hakikatnya dapat setengah hari je, ɴᴜʀꜱᴇ kata tak boleh Puan. Badan Puan kena ada ɴᴜᴛʀɪꜱɪ yang cukup, Puan kena banyak minum air supaya ʙᴀʙʏ pun dapat keperluan yang diperlukan. Makan macam biasa, jangan skip sarapan.

Jangan cuba ᴘᴀᴋꜱᴀ diri & tolong peka keadaan ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ

Dalam pada itu, Aliaa berkongsi nasihat ᴅᴏᴋᴛᴏʀ mengingatinya agar tidak melakukan kerja-kerja berat yang boleh mendatangkan ʀɪꜱɪᴋᴏ ᴛᴇʀʜᴀᴅᴀᴘ ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ. Di akhir posting tersebut, lbu berkenaan sempat menitipkan pesanan agar para lbu di luar sana sentiasa peka dengan pergerakan ʙᴀʙʏ dalam ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ.

Sambungan Coretan Aliaa:

Setiap lbu ᴍᴇɴɢᴀɴᴅᴜɴɢ akan mengalami pengalaman dan alahan yang berbeza. Untuk situasi Puan, memang kena rehat sepenuhnya jangan buat kerja kalau boleh mintak suaml bantu.

Lepas tu kakya dinasihatkan jika ʙᴀʙʏ tak ʙᴇʀɢᴇʀᴀᴋ dua jam, sila ke ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ dengan segera. Jangan bertangguh, sebab ada kes ʙᴀʙʏ dua jam tak ɢᴇʀᴀᴋ rupanya ʙᴀʙʏ dah ᴍᴇɴɪɴɢɢᴀʟ dalam ᴘᴇʀᴜᴛ. Tak sempat nak ᴅɪꜱᴇʟᴀᴍᴀᴛᴋᴀɴ.

Jadi kesimpulannya disini, ibu ᴍᴇɴɢᴀɴᴅᴜɴɢ tolong ambil tahu bab ᴄᴏɴᴅɪᴛɪᴏɴ badan masing-masing dan ᴀʟᴇʀᴛ bab ᴘᴇʀɢᴇʀᴀᴋᴀɴ ʙᴀʙʏ. Bila kita penat, ᴀᴜᴛᴏᴍᴀᴛɪᴋ ʙᴀʙʏ dalam ᴘᴇʀᴜᴛ juga penat. Jadi jangan ᴘᴀᴋꜱᴀ diri, walau kadang ko rasa kerja tu mudah je sebab ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ sebelum ni ko handal buat kerja.

Kedua bab puasa, tanya ᴅᴏᴋᴛᴏʀ dulu jika nak cuba berpuasa. Kalau tak mampu jangan ᴘᴀᴋꜱᴀ, kita ada ʀᴜᴋꜱᴀʜ bab berpuasa ni. Kita bukan sengaja ponteng puasa, kita sedang berjuang membesarkan satu ɴʏᴀᴡᴀ dalam ᴘᴇʀᴜᴛ ni. Jangan ᴀꜱʙᴀʙ taksub taknak tinggal puasa, kita ʙᴀʜᴀʏᴀᴋᴀɴ ɴʏᴀᴡᴀ yang tak ʙᴇʀᴅᴏꜱᴀ.

Bab solat pulak, kalau tak mampu solat berdiri solat duduk je, asalkan kita solat. Macam situasi kakya dari 7 bulan kakya memang solat duduk, sebab bila solat berdiri kakya nak ᴛᴜᴍʙᴀɴɢ, ᴅᴇɴɢᴀɴ ᴋᴇɴᴀ ꜱᴇꜱᴀᴋ ɴᴀꜰᴀꜱ lagi.

Apapun buat mana yang mampu, tak mampu puasa kita masih boleh mengaji, tak mampu nak terawih banyak kita buat sikit. Bersedekah pun amalan yang boleh kita buat, insyaAllah semoga kita dipermudahkan segala urusan semasa ʜᴀᴍɪʟ ᴅᴀɴ ꜱᴇᴍᴀꜱᴀ ʙᴇʀꜱᴀʟɪɴ nanti.

Boleh share pada ibu ᴍᴇɴɢᴀɴᴅᴜɴɢ lain jika bermanfaat.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*