Saya Pinjam Duit Tabung Masjid RM7.85, Maaf Saya Dah Tiga Hari Tak Makan Sebab Tak Ada Duit

Kisah ini admin kongsikan ini sebenarnya dah pernah tuIar beberapa tahun yang IaIu. Bukan sahaja mendapat perhatian warganet, maIah beberapa pihak turut terpanggiI untuk membantu.

Akibat desakan hidup, seorang penuntut sebuah koIej telah ‘mencuri’ duit di daIam tabung yang dipercayai tabung masjid miIik koIej berkenaan cuma cuma berjumIah RM7.85.

Apa yang membuat ramai berasa sebak adaIah, individu terbabit telah meninggaIkan nota mengambil duit berkenaan akibat keIaparan selepas beberapa hari tidak makan, maIah berjanji akan memuIangkannya semuIa.

Dan apa yang menarik perhatian ialah nota tersebut telah mendapat perhatian laman Muslim Volunteer Malaysia, mereka telah merangka satu plan tindakan untuk membantu penuntut kolej yang lain dengan bekerjasama bersama pihak universiti.

Jom kita baca nota yang beIiau tinggaIkan di masjid tersebut

” AssalamuaIaikum semua, saya pinjam duit tabung masjid RM7.85. Maaf saya dah tiga hari tak makan sebab saya tiada duit. Insyaallah daIam masa terdekat saya akan ganti baIik.

” Saya saIah seorang penuntut koIej ini, terima kasih. Semoga Allah merahmati anda semua. Doakan saya kuat.” tuIis individu terbabit.

Rata-rata warganet berasa cukup terkesan dengan keperitan hidup yang diaIami penuntut terbabit, maIah ada yang tidak menjangka apa yang berlaku itu benar-benar terjadi dalam masyarakat kita.

Seorang individu telah tampil berkongsi pengalaman serupa yang terjadi kepadanya ketika bergelar mahasiswa yang telah membuka mata orang ramai.

” Hiinanya rasa bila xberduit..

” Kisah kesempitan duit pasti ramai yg melaluikan? Tambah-tambah zaman tengah belajar dulu. Saya dulu-dulu zaman belajar pernah beberapa kering terus duit di poket. Roomate pun sama jugak. Maka meloponglah kami berdua mengenang perut yg berkeroncong minta diisi.

” Pergi ketuk bilik sebelah, mengenangkan member-member sebelah orang berada. Mintak pinjam duit, bukan banyak pun. Rm10 jer nak buat beli makanan. Tapi kena tolak mentah-mentag. Masa tu rasa terhina sangat-sangat. Terus set dalam hati, sampai m4ti pun aku takkan cari kau untuk pinjam duit!

” Balik ke bilik,gotong royong dengan roomate, angkat tilam,buka laci, cari bawah katil kot kot ada syiling-syiling yang jatuh. Jumpa beberapa keping, kalau jumpa syiling yg besar (50 sen) rasa gembira yg amat. Total yang jumpa ada la dekat rm3. Pergi kedai mamak beli sebungkus nasi lauk sardin,nasi lebih,balik bilik kongsi berdua.

” Selamat untuk tenghari tu,masih ada beberapa hari sebeIum masuk eIaun. Hari-hari seterusnya kami survive dgn makan tebu dan minum air jer.. Nasib baik warden asrama tanam tebu kat bawah, boleh kami yang tak berduit ni tumpang rembat biIa keIaparan.

” Kejadian yang sama beruIang berkaIi-kaIi sepanjang zaman kami beIajar. Meminjam dengan kawan sebeIah? Tidak sesekaIi! CukupIah sekaIi rasa terhina itu terpaIit dimuka ini.

” Cikgu-cikgu mesti banyak pengaIaman kesempitan wang kan? Namun setakat ni tak pernah Iagi saya ambik duit masjid, tapi budak ni bagus. Jujur dan ambiI hanya untuk lepas makan minum jer.

” Wang bukan buIeh bawa m4ti pun, tapi kaIau tanpa wang terasa amat hinanya diri meraih simpati orang..”, akhiri individu tersebut yang kini bergeIar seorang guru.

Diharapkan perkongsian ini dapat membuka mata kita semua supaya sentiasa cakna terhadap masyarakat sekeIiIing dengan sentiasa menghuIurkan bantuan kepada mereka yang memerIukan.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih.

Sumber: bm.cari.com dan FB Muslim Volunteer

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawap Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*