Ntizen bngang usahawan rakam pengeb umian ‘member’ macam video percutian “Intro siap ada catwalk”

Perkongsian video usahawan muda, Hafiz mahamad berkaitan pemergi4n sahabat kecilnya yang dimuat naik ke laman sosial semalam telah mendapat pelbagai respon daripada warganet.

Pada muat naik sebelum ini, Hafiz telah beberapa kali berkongsi berkenaan keadaan sahabatnya yang dikenali sebagai Loh apabila pemuda itu mengalami mas4lah kesih4tan dan ditempatkan di sebuah h0spital di Kelantan.

Rakam perjalanan urus jnazah rakan

Namun, pagi semalam Hafiz telah memaklumkan kepada semua pengikutnya di media sosial apabila Loh telah meni-nggal dunia dan dia sempat merakam perjalanan ke kediaman Loh serta proses pengeb-umiqn sahabatnya itu.

Rakam member mqtimacam video vacation

Niat murninya dalam berkongsi perjalanan penuh du-ka itu nyata memberi sedikit ketidakselesaan dalam kalangan warganet apabila ada yang beranggapan tindakan merakam jnazah ketika proses pengeb-umian dilihat kurang s0pan.

Tindakan tersebut dilihat kurang wajar kerana allahyrham masih mempunyai keluarga dan setiap rakaman video dibuat seakan untuk content yang akan dimasukkan ke media sosial.

Intro siap ada catwalk

Sehubungan dengan itu, ramai yang bersetuju dengan pendapat tersebut kerana merasakan apa yang dilakukan usahawan itu tidak tepat pada waktunya kerana pemergian orang tersayang adalah sesuatu yang sangat menyedi-hkan kepada ahli keluarga.

Ada juga daripada mereka mempertikaikan tindakkannya merakam momen solat jnazah dan juga ketika jnazah dimasukkan ke dalam Iiqng Iqhad.

Ingat ni lakonan ke apa

Benda ni jadi sebab hidup untuk media sosial

Fikir positif jela banyak pengajaran tu

Namun begitu, masih ada yang berfikiran baik apabila mengangap jika kita mengambil dari sisi positif pastinya banyak pengajaran yang diperoleh daripada perkongsian usahawan itu.

Jadi, tidak perlu berasa s4kit h4ti melihat video tersebut dan sepatutnya jika mahu menegur biarlah secara terus dan bukan mem-erli di sosial media juga.

Pendapat daripada warga Twitter dikenali sebagai Hafeez Ethan itu telah memperoleh lebih daripada lima ribu tanda suka dan empat ribu perkongsian semula dimana kebanyakan warganet bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan.

Hal ini susulan disebabkan mereka berasa kurang senang melihat video-video berkenaan proses pengebu-mian j3nazah telah dirakam dan diedit sekaan sebuah dokumentari untuk tatapan pengguna media sosial.

Dulu Saya Wakafkn Van Jnazah Ni, Harini Van Ini Juga Saya Dpt Bawa Jnzah Sahabat Baik Sy Sendiri- Hafiz

Seorang usahawan dikenali ramai Hafiz Mahamad berkongsi berita duka apabila sahabat baiknya, Loh atau nama sebenarnya Wan Mohd Abdullah Wan Mohd Noor telah meninggI dnia, pagi semalam.

Hafiz yang juga seorang instafamous berkata, dia telah bergegas pulang ke Kelantan dengan menaiki kapal terbang pada pukul 10 pagi.

” Sahabat saya Loh baru saja meninggI dnia pagi tadi. Jadi, 10 pagi saya akan ke Kelantan.

” Masa terakhir saya jumpa, masa tu saya dah tau berapa lama jangka hayat dia boleh bertahan. Sebab saya ada juga tanya jururawat,” katanya menerusi Instagram Stories.

Hafiz turut menulis entri yang menyentuh perasaan ramai.

Siapa sangka Allah membuka hatinya sebelum ini untuk mewakafkan sebuah van jnzah kepada sebuah masjid, kini van itu juga Hafiz pandu untuk membawa jnzah sahabat baiknya itu.

” Ini kali terakhir aku datang sahabat.

” Subuh tadi saya terima call sahabat saya loh dah tak ada.

” Ya Allah, sebak dan terkejut terus hati saya. Saya terus beli ticket flight dan fly ke Kelantan. Keluarga sahabat semua tunggu saya sampai untuk uruskan jnzah.

” Waktu di Airport, menitis air mata saya. Rindu dan cinta sangat dkt sahabat saya. Bila sampai di Kelantan terus ke bilik jnzah, Ya Allah saya tak boleh tahan lagi diri ni.

” Sahabat yg membesar dan selalu sokong. Sekarang berada dalam kain kafan dan saya hanya mampu rasa tangan sahabat dgn sentuh kain kafan tu.

” Tangan sahabat tu lah yg selalu angkat doa dan usap kepala saya dulu untuk tenangkan saya.

Guna van jnzah yang diwakafkan untuk bawa Loh

”Ada hikmah sebelum ni saya ada wakafkan van jnzah di masjid kampung saya. Harini, saya gunakan van tu untuk bawa sendiri jnzah sahabat saya loh

”Sampai di Masjid, saya imamkan solat jnzah. Orang orang kampung saya ramai sangat datang untuk solat

”Takbir pertama saya okay, takbir seterusnya. Saya start menangis, sebqk, badan saya menggigil dan suara saya tak dapat tahan lg sebqk tu

”Saya ke kub0r, saya turun ke Iiqng lahat. Saya nak sentuh dan rasa tbuh sahabat saya hingga ke penamat

”Loh, aku dh laksanakan janji aku dkt mu sebagai sahabat. Dari mu sakit sampai ke penamat, aku ada dgn mu. Sebab apa?

”Sebab aku tahu mu nampak aku dan aku nak mu tahu aku betul-betul nak jadi sahabat mu dunia akhirqt.

”Tiba waktu aku nanti loh. Selepas mu tarik keluarga ke syurga, tarik lah aku ke syurga wahai sahabat. Tenanglah mu ktsana

”Aku disini akan terus berjuang untuk keluarga, team, orang memerlukan dan sahabat sahabat kita yg lain loh

” Ini semua “Kejayaan Demi Kebahagiaan”. Jumpa mu nanti disana nanti,” akhiri Hafizi.

Berkawan sejak kecil, berjanji untuk saling membantu

Sebelum ini, kisah Hafiz pernah menarik perhatian ramai apabila sanggup merentas negeri untuk bertemu dan menghadiahkan arwh sebuah kerusi roda elektrik bagi memudahkan pergerakan sahabat baiknya itu.

Melihat keadaan sebegitu, Hafiz akui mahu menitiskan air mata namun dia kuatkan diri dan terus siapkan sahabatnya itu untuk dibawa ke hspital.

Katanya, mereka sudah berkawan baik sejak kecil dan masing-masing pernah berjanji untuk saling membantu jika ada antara mereka yang memerlukan pertolongan.

”Bila sampai rumah tadi, Ya Allah. Nak nangis tapi tahan, pakaikan dia sluar dlm baju dan angkat dia ke hospital. Kami selalu mandi sungai kecik kecik dulu, ingat lagi.

”Bawah jambatan, kita 4 sahabat janji. Time tu saya cakap,” tulis Hafiz Mahamad sebelum ini di mana kisah mereka menjadi tular.

KREDIT – TRENDINGSANGAT

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*