Hasrat MembeIi MotorsikaI Tak DiIayan OIeh Jurujual Kerana Pakaian Lusuh. Apa Yang WargaEmas Ini Lakukan Buat Jurujual TERDIAM

Sejak kecil kita dididik oleh ibu bapa dan para guru supaya tidak memandang rendah dan menilai seseorang itu dari luarannya semata-mata. Namun, perkara ini sudah biasa terjadi jika kita masuk ke dalam kedai yang berjenama dan mahal. Dari penampilan kita akan menentukan samada kita akan dilayan ataupun tidak.

Pepatah menyebutkan “jangan menilai buku hanya daripada kulitnya” semestinya kita membaca dulu isinya. Itulah yang terjadi kepada seorang lelaki warga emas di ThaiIand yang pastinya memberikan pengajaran kepada jurujual yang telah gagal membaca isi poket lelaki ini.

Menurut lobak merah.com Lelaki itu telah pergi ke beberapa pengedar motorsikal namun tidak dilayan kerana memakai t-shirt labuh yang lusuh, seluar berwarna kelabu yang agak kotor serta berselipar. Rupanya yang seperti tidak terurus itu membuatkan jurujual menganggap bahawa lelaki itu tidak mampu untuk membeli motorsikal berkuasa tinggi.

Selepas meninjau dari satu kedai ke kedai yang lain, lelaki tersebut akhirnya dilayan dengan baik oleh jurujual di sebuah kedai motorsikal. Dalam masa 10 minit sahaja, dia membuat pilihan motorsikal yang mahu dibeIinya.

Saya mahu beIi yang itu!. katanya.

Sebaik memberitahu jurujual, dia teruk menyeluk tangannya ke dalam poket seluar sebelum mengeluarkan wang tunai sebanyak 600,000Baht (RM75,147) dan terus membayar motorsikal jenama HarleyDavidson itu.

Kisah tersebut menjadi viral selepas kakak sulungnya memuat naik status dan gambarnya di media s0sial. Lelaki itu bernama Lung Decha, seorang mekanik yang bekerja keras dan kini separa bersara.

Dia tidak merokok, dia tidak minum (arak) atau berjudi.” katanya melalui status itu.

Menurutnya lagi, abangnya itu bukan lah seorang yang kaya tetapi sudah memasang impian untuk memiliki motorsikal tersebut. jadi, kini dia sudah boleh enjoy selepas mengumpul wang bertahun lamanya.

Sikap pakcik ini menabung demi mendapatkan keinginannya memang patut dicontohi.

Artikel by KLV

PERHATIAN:Ā PihakĀ Kualalumpur ViralĀ Ā tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komentar yang telah diberikan oleh pembaca kami. Kerana ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komentar anda disini. PihakĀ Kualalumpur ViralĀ juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*