“Maafkan Mami..” Keluar Sekejap Nak Pergi Tutup Pintu Sahaja, lbu Cemas Anak Lemas Dalam Rumah Sendiri

Menjadi suri rumah sepenuh masa mungkin nampak mudah di mata segelintir pihak, namun ianya bukanlah seperti yang dibyangkan.

Walaupun slbuk membuat kerja rumah, ibu bapa perlu memantau segala pergerakan anak-anak mereka bagi mengeIakkan sebarang kejadian yang tldak diingini berlaku.

Tak smpai seminit anak dah tert0nggeng dalam baldi.

Menerusi posting yang telah dim.uat naik oleh Dyla Adnan di akaun Facebook, dia berkongsi mengenai detlk cem.as yang dialami olehnya apabila anak perempuannya Adinda hampir Iemas di dalam bilik air.

Peristiwa hltam dalam hidup aku. Aku nak korang semua aIert tentang air, bilik air. T0long sangat-sangat sebelum jadi macam ke.s aku. Aku Ieka aku cu.ai. M4afkan mami anak-anak.

Kjadian maIang tldak berbau itu berlaku semasa dia hendak menvtup pintu rumah dan telah mninggaIkan anaknya yang berusia setahun sebulan itu di dalam tndas tingkat atas rumahnya.

Ketika suaminya pulang dan bertanyakan mengenai anaknya, Dyla mengatakan bahawa anaknya sedang mandi di tndas. Namun tldak sampai seminit dia mninggaIkan anaknya itu, dia terkjutnya dia melihat anaknya itu sudah terIangkup di dalam baIdi yang berisi air.

‘Anak aku dah Iembik..’

Dia yang panlk dengan kejadian yang berlaku menjerlt sekuat hari sebelum suaminya datang memberikan bntuan. Suaminya terus mengg0ncangkan anaknya beberapa kali untuk menyedarkan dan si lbu terus melakukan bntuan kece.masan (CPR).

Aku jerlt panggil suami aku, dia pun menjerlt sambil aku panggil aku terus angkat anak aku. Anak aku dah Iembik. Suami aku g0ncang bagi dia sedar.

Anaknya akhirnya sedarkan diri dengan memun.tahkan semula air yang diteIan itu dan kembali berna.fas secara normal. Walau bagaimanapun, pasangan tersebut berge.gas untuk ke hspital bagi mendapatkan rwatan selanjutnya.

lbunya menarlk nfas lega apabila anaknya berada dalam keadaan selamat. Meskipun detlk ce.mas itu telah berlalu, namun Dyla masih tr.auma untuk pergi ke tndas kerana dia teringat kejadian berkenaan yang menlmpa anaknya itu

Ahad sebelum keluar w4d Adinda sempat ziarah semua bilik. Mera.yap sambil sengih-sengih. Aku pun layankan je. Tengah hari tu kami berdua keluar w4d sebab dktor dah pantau keadaan da.da dan dalaman Adinda Mikayla.

BANYAK KES MANGSA LEPAS DALAM TANDAS

Tiada siapa menyangka baldi sekecil itu boleh membun.uh anak yang berumur tiga tahun. Ini merupakan salah satu kes yang benar-benar berlaku. Dan saban hari, kita semakin kerap mendengar berita tentang mangsa kecil yang lem4s di dalam tandas.

Tahukah anda, pengasuh atau ibu bapa boleh diambil tindakan di bawah Akta Kanak-kanak 2001 akibat kecuaian mereka. Akta ini memperuntukkan hukuman penj.ara maksimum 20 tahun atau denda atau kedua-duanya.

Pastikan anda mengambil langkah-langkah berikut.

1.Sentiasa tutup pintu tandas/bilik air
2.Kosongkan air di dalam baldi jika tidak digunakan.
3.Jangan biarkan anak-anak kecil bermain tanpa pengawasan orang dewasa.

Sumber: Dyla Adnan,ob via rakan media network

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komentar yang telah diberikan oleh pembaca kami. Kerana ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komentar anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*