Berkopiah Bertudung Pun Belum Tentu lsIam, Selamba Jual Sate Ular Kobra Tepi Jalan?

KUNJUNGAN ke Indonesia memang tak sah jika tidak mencuba keenakan sajian asli yang menjadi trademark masyarakat di sana.

RAKAMAN VIDEO ADA DI BAWAH SEKALI

Sebut sahaja ayam penyet, bakso, sate dan pelbagai lagi hidangan lain, sudah semestinya ia menjadi antara menu yang termasuk dalam senarai makanan ‘wajib’ untuk dicuba.

Lebih-lebih lagi kesemuanya mudah didapati di gerai tepi jalan dengan harga yang ditawarkan juga jauh lebih murah.

Perkongsian tersebut nyata mengundang reaksi kurang senang warga maya memandangkan penjaja berkenaan boleh mengelirukan pelancong menerusi imej mereka yang digambarkan seperti orang Islam.

“Seperti di Bali. Pakai tudung tapi kenapa jual nasi goreng baabi?

“Dulu masa pertama kali travel ke sana, konon teringin nak makan bakso tepi jalan.

Tapi driver tak bagi takut tak halal walaupun penjual pakai tudung. Driver kata kalau nak makan, dia bawa gi restoran halal,” komen beberapa netizen.

Bagaimanapun rata-ratanya mengakui ‘kembang tekak’ dan loya apabila melihat bagaimana daging haiwan eksotik berkenaan selamba dijamah oleh warga tempatan.

“Sumpah nak muntah part minumda.rah tu. Tak sanggup tengok sampai habis.

“Kemain teguk macam minum air sirap.

“Jadi loya aku nak makan sate tengok video ni,” demikian antara komen netizen

(Kiri) Risalah yang dipamerkan di gerai mengenai khasiat hidangan eksotik, (kanan) uIar ditempatkan di dalam sangkar.

Bagaimanapun segelintir netizen warga Indonesia menyifatkan hidangan eksotik sedemikian hanya disajikan di daerah tertentu dan tidak adil untuk ‘memukul rata’ kononnya makanan di negara tersebut tidak halal.

Sehingga kini perkongsian video tersebut meraih hampir 4,000 ulang kicau.

Sumber/Kredit: SinarHarian via Redaksi

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komentar yang telah diberikan oleh pembaca kami. Kerana ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komentar anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*