TakBawa MyKad AtauTertinggaI B0lehDidenda Sehingga RM20,000 AtauPenjara Selama 3 Tahun

Jika nak keluar dalam jarak yang dekat contohnya nak pergi beli gula kat pasar yang tak berapa jauh dari rumah mesti kita ada buat perkara ini bukan? Terlupa bawa atau sengaja tak bawa sebab alasan ala berapa sangat la j4rak rumah dengan kedai tu.

Namun tahukah anda jika dalam perjalanan ke kedai tiba-tiba anda dit4han p0Iis. Anda diminta kemukakan kad pengenalan. Anda beri alasan tert1nggal di rumah dan minta maaf. Walaupun sebenarnya anda adalah warganegara, walaupun anda sebenarnya memang ada dan tert1nggal kad pengen4lan tetapi anda masih boleh did4kwa dibawah Peraturan 6, Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990 (PPN).

Peraturan 6 adalah berkenaan tanggungjawab penyimpan kad pengenalan yang memperuntvkkan bahawa siapa-siapa yang diisukan dengan kad pengenalan, PADA SETIAP MASA perlu membawa kad pengenalannya dan bertanggungjawab ke atas penyimpanan kad pengenalan tersebut.

Peraturan 6, Tanggungjawab menjaga kad pengenalan

“Orang yang kepadanya suatu kad pengenalan telah dikeluarkan hendaklah, selepas itu dan selagi dia masih menjadi orang berdaftar atau orang berdaftar semula di bawah Peraturan-Peraturan ini, pada setiap masa membawa pada dirinya kad pengenalan dan tertakluk kepada peruntukan-peruntukan Peraturan-Peraturan ini, bertanggungjawab atas penjagaannya.”

Ayat di atas adalah secara terperinci yang diperuntukkan dalam peraturan tersebut. Bermakna jika anda mempunyai kad pengenalan tetapi anda tidak bawa, masih bersalah. Kata kuncinya adalah “MEMBAWA DAN MENYIMPAN” kad pengenalan dan bukan semata-mata “MEMPUNYAI DAN BERDAFTAR”. Maksudnya jangan tinggal dalam almari rumah.

Bagi kesal.ahan di bawah Peraturan 6 ini boleh dide.nda di bawah Peraturan 25 (n) iaitu keg4galan mematuhi peraturan 6 yang boleh did3nda maksimum RM20,000 atau penj4ra maksimum 3 tahun atau kedua-duanya sekali.

Peraturan 25, Kes4lahan-kes4lahan dan pen4lti-pen4lti

(1) Mana-mana orang yang-

…(n) gag.al mematuhi peraturan 6 atau 7;

adalah melakukan suatu kesal.ahan terhadap Peraturan-Peraturan ini dan apabila disa.bitkan boleh dikenakan pen.jara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau de.nda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali.

Saya sering ke ma.hkamah dan kadangkala pertuduhan bagi kesa.lahan tidak membawa dan menunjukkan kad pengenalan ini sering dibaca bersama kesa.lahan lain. Setakat pengalaman saya sehingga hari ini di m.ahkamah kebiasaannya pertuduhan kesalahan ini dibaca dengan kesa.lahan yang lain.

Bermakna kebetulan poI.is menahan anda di tempat awam kerana memiliki barangan terla.rang atau kes4l4han lain, kemudian p0lis meminta kad pengenalan dan anda gag4l kemukakan. Anda akan did.akwa oleh dua kes4lahan iaitu membawa bar4ng terl4r4ng dan juga kes4l4han tidak membawa kad pengenalan. Ini kita panggil ‘double tr0uble’. Jadi elakkan.

Jenuh hendak hadapi proses turun naik m.ahkamah ini, tambah pula akan melibatkan masa, wang dan susah hati. Andai kata anda berjaya merayu untuk kes.alahan ini dan hanya did.enda RM1,000 dan bukan mak.simum RM20,000, itu masih dvit juga dan masih juga perlu hadapi proses yang merunsingkan. Jadi apalah salahnya, bawalah sekeping kad pengenalan itu dan letak dalam p0ket anda. Elakkan mas4lah.

Tulisan ini ditulis oleh peguam Nor Zabetha seorang peguam S1vil dan Jnay4h yang beramal di Malaysia

Sumber/Kredit : tanyapeguamanda via ilmutazkirah

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komentar yang telah diberikan oleh pembaca kami. Kerana ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komentar anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*