Makcik Ini Dtg Surau Mengadv Azan Terlalu Kuat Sangat. Paling Tak Sangka, Ini Yg Dia Cakap

Umum semua orang sudah tahu yang Malaysia merupakan sebuah negara yang majmuk yang terdiri dengan pelbagai ba.ngsa dan a.gama. Mengh.ormati satu sama yang lain sudah menjadi kewajipan setiap individu di negara ini.

A.zan adalah satu lafaz khusus yang diamalkan oleh peng.anut agama Islam sebagai tanda untuk menyatakan masuknya waktu solat fardu supaya orang-orang Mukmin boleh diseru supaya bergesa berkumpul untuk mengerjakan solat fardu.

Iqamat bermaksud sebutan tertentu untuk memberitahu para jemaah untuk mula mengerjakan solat.

Dari segi bahasa, azan bermaksud ialah “al-i`lam” (pemberitahuan) atau “an-nida’” (seruan). Azan ialah suatu gabungan perkataan-perkataan tertentu untuk menandakan waktu solat fardu atau boleh diertikan sebagai pemberitahuan tentang waktu solat. Penandaan ini dibuat dengan melaungkan dengan lafaz-lafaz tertentu.

Hukum

Hukum melaungkan azan adalah sunat muakkad ketika hendak mendirikan sembahyang fardhu. Melaungkan azan juga adalah satu Fardu Kifayah bagi sesuatu kumpulan, dan tuntutan sunatnya terlaksana walaupun tidak dilakukan oleh semua ahli kumpulan tersebut.

Bagi individu pula, ia merupakan satu sunat aini atau, dan pahala sunat akan diperolehi apabila seseorang itu melakukannya. Bagi kaum wanita, disunatkan melakukan Iqamat sahaja kerana dikh.uatiri boleh menimbulkan f.itnah apabila meninggikan suara mereka.

Tetapi berlainan pula dengan satu rakaman yang tular di media sosial dimana anda boleh lihat video yang disediakan di bawah seorang individu datang ke surau dan meminta perlahankan speaker surau.

12 Kali Saya Datang

Reaksi Orang Ramai

Kalo kita lagi suka dpt dgr azan gan kuat..rasa tenang dan dpt tau masok waktu..kalo xkuat kita pon xtau dah masok waktu ke x..smuga diberikan hidayah pada org ini..aaminn

Allahuakbar..spatutnya rasa bersyukur sbb rumah dkt dgn masjid & dgr hari2 azan..if beliau muslim lah.

Dia ada mslah gang.guan la klu mcmt,mna mgkn wktu asar k ats dia jdi…ada jg org yg sakit wktu begitu,mmg ada mslh gang.guan klu mcmt…harap2 buat la apa2 yg ptut…semoga Allah memberi ketenangan pdanya bila mendgr laungan azan.

S.abar smua sahabat2,kta rsa dia n ada mslh gangg.uan…sruh la ahli keluarga dia buat apa yg ptut…dia ada mslh t,kta harap2 dia ok la lps ni.

Sumber/Kredit: ArtikelByOM via Pop Airnws

PERHATIAN: Pihak Kualalumpur Viral  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak Kualalumpur Viral juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Terima kasih

1 Comment

  1. Kita nk komen pun x tau level mana kekuatan azan tu.. dia kata kuat dari biasa tp tu dia kata. Tapi kalau terlalu kuat sgt pun x sesuai jugak seolah nak melepas geram pada seseorang. Ini bkn ajaran islam membalas dendam. Dan kakitangan masjid yg ckp agak kasar tu pun x mencerminkan jiwa beriman, sepatutnya bercakap dgn sopan dan lembut spya dgn asbab itu akan terbuka pintu kakak tu. Wallahualam

1 Trackback / Pingback

  1. Makcik mengamuk di surau kerana bacaan Al-Quran, ini kisah sebenar...

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*