Terkini

Istimewa majlis perkahwinan diraja Putera Mateen, Dayang Anisha

ISTIADAT perkahwinan antara Pengiran Muda Abdul Mateen Bolkiah dan Yang Mulia Dayang Anisha Rosnah Adam telah bermula pada 7 Januari, Ahad lalu.

Keistimewaan majlis istiadat diraja itu diserikan dengan dendangan lagu Istiadat Perkahwinan Diraja Brunei iaitu Renjana Pengantin Diraja.

Majlis diraja tersebut diumumkan bakal berlangsung selama 10 hari dan bermula dengan Istiadat Bersuruh dan Istiadat Membuka Gendang Jaga-Jaga pada 8 Januari.

Seterusnya, Majlis Istiadat Menghantar Tanda Diraja dan Pertunangan Diraja pada 9 Januari telah dijadualkan sebelum diikuti dengan Majlis Istiadat Berbedak Pengantin Diraja pada 10 Januari.

Kemuncak bagi acara tersebut telah dijadualkan pada 11 Januari iaitu Majlis Istiadat Akad Nikah Diraja dan Majlis Istiadat Bersanding Pengantin Diraja pada 14 Januari, Majlis Persantapan Diraja pada 15 Januari dan Majlis Istiadat Membaca Doa Selamat dan Menutup Gendang Jaga-Jaga pada 16 Januari yang bertempat di Istana Nurul Iman, Brunei.

Sebelum ini, Anisha telah menggayakan busana yang dicipta oleh pereka fesyen kelahiran Kedah, Teh Firdaus, direka khas dengan menggunakan tenunan Brunei pada Majlis Khatam Al-Quran baru – baru ini.

Sekadar info, Putera Mateen yang berumur 32 tahun itu merupakan anakanda kepada Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah bersama Datin Paduka Seri Mariam Abdul Aziz.

Manakala Dayang Anisha pula merupakan cucu penasihat khas Sultan Brunei iaitu Pehin Datuk Isa.

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top