Terkini

Chew Kin Wah harap industri beri tumpuan kepada karya bahasa Kantonis – “Saya tidak faham mengapa filem, drama Cina perlu guna bahasa Mandarin saja…”

AKTOR yang rancak mencipta nama di Indonesia, Chew Kin Wah membuat kemunculan baru dalam filem berbahasa kantonis dan menariknya karya tersebut merupakan buah tangan sulung pengarah, Tunku Mona Riza.

Memegang peranan sebagai ‘muka depan’ filem yang bertajuk Rain Town, aktor yang berumur 58 tahun itu meluahkan pandangan terhadap industri lakonan yang perlu disuntik dengan elemen kepelbagaian kaum dan bahasa memandangkan masyarakat setempat terdiri daripada komuniti berbilang bangsa.

Namun begitu, sebagai orang lama yang berkecimpung dalam industri, beliau menyambut baik karya yang menggunakan bahasa Kantonis memandangkan terdapat banyak naskhah terdahulu lebih memberi fokus kepada bahasa Mandarin.

“Dari segi bahasa, bahasa Kantonis boleh dikatakan tidak banyak dipaparkan di filem atau drama.”

“Saya tidak tahu mengapa diusulkan jika filem atau drama Cina sahaja, mesti menggunakan bahasa Mandarin. Setahu saya bahasa Mandarin ini bahasa utama tanah besar China, bahasa ini ialah bahasa komunis. Mengapa gunakan bahasa komunis? Persoalan saya ini disering ditolak sama sekali,” luahnya ketika ditemui pada Majlis Pelancaran Filem Rain Town di ibu kota pada Selasa.

Tambahnya lagi, oleh kerana tawaran lakonan yang diterima memerlukan beliau berbahasa Kantonis, beliau tidak berfikir panjang dan terus bersetuju untuk bekerjasama menyempurnakan watak Mr. Choo, yang menjadi bapa kepada tiga orang anak dalam filem Rain Town itu.

Meskipun mengakui, beliau tidak mahir bertutur dalam bahasa Kantornis, namun perkara itu tidak menjadi halangan buat beliau untuk melakukan latihan bagi memastikan mutu lakonan yang diberikan berada pada tahap optimum.

“Saya boleh memahami bahasa Kantonis, tetapi perlu menghafal serta mendapatkan bantuan daripada penterjemah bahasa yang turut serta ketika sesi penggambaran berjalan.

“Ianya lebih memudahkan buat semua barisan pelakon yang terlibat sekali gus membantu barisan pelakon lain dan pengarah juga,” tambahnya.

Untuk info, selain Kin Wah, filem Rain Town mempertaruhkan barisan pelakon hebat tanah air antaranya Susan Lankester, Fabian Loo, Wilsen Lee dan Pauline Tan.

Filem tersebut akan menemui penonton di pawagam bermula 8 Februari depan. KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top