Terkini

Selain Israk Mikraj, berikut 7 tarikh penting dalam kalendar Islam

SELANG beberapa hari lagi, kita akan menyambut Israk dan Mikraj mengikut kepada takwim hijriah yang merupakan takwim rasmi umat Islam.

Takwim Hijriah nerupakan takwim rasmi bagi umat Islam dalam pelbagai urusan terutamanya dalam aspek ibadat. Ia adalah suatu sistem qamariah tulen berpandukan peredaran bulan mengelilingi bumi dan pengiraannya bermula daripada peristiwa Hijrah Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke Madinah pada tahun 662 Miladiah.

Sebagai panduan bagi semua umat Islam, terdapat 8 tarikh penting yang disenaraikan mengikut kalendar Islam 2024 beserta fakta-fakta menarik berkenaan tarikh-tarikh berkenaan.

1. 27 REJAB 1445 / 8 Februari 2024 – ISRAK DAN MIKRAJ

Peristiwa Israk merupakan perjalanan Rasulullah dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestin dengan diiringi oleh malaikat Jibrail dan Israfil, manakala peistiwa Mikraj pula perjalanan Rasulullah naik ke langit dengan ditemani malaikat Jibrail dan bertemu Allah SWT.

2. 1 Ramadan 1445 / 12 Mac 2024 – HARI PERTAMA RAMADAN

Awal Ramadan merupakan tanda permulaan puasa tahunan bagi Umat Islam di seluruh Malaysia. Tarikhnya berbeza-beza setiap tahun kerana ia berdasarkan kalendar bulan Islam dan kaedah penentuan rukyah dan hisab.

3. 17 Ramadan 1445 / 28 Mac 2024 – NUZUL AL-QURAN

Nuzul Al-Quran merujuk kepada peristiwa turunnya ayat Al-Quran pertama kepada Nabi Muhammad SAW pada malam Jumaat, 17 Ramadan, Gua Hira, Mekah iaitu tahun ke-41 daripada keputeraan baginda.

4. 1 Syawal 1445 / 10 April 2024 – HARI RAYA AIDILFITRI

Sambutan Hari Raya Aidilfitri pada 1 Syawal tahun hijrah. Perayaan tersebut juga dikenali sebagai Hari Raya Puasa, Hari Raya Fitrah atau Hari Lebaran. Sebenarnya Hari Raya Aidil Fitri dirayakan bertujuan untuk meraikan kejayaan orang yang telah berjaya berhadapan dengan bulan Ramadhan.

5. 10 Zulhijjah 1445 / 17 Jun 2024 – HARI RAYA AIDILADHA

Amalan-amalan pada Hari Raya Aidil Adha sama sahaja dengan amalan pada Hari Raya Aidil Fitri iaitu menghidupkan malam hari raya dengan memperbanyakkan ibadat dan bertakbir.

Satu amalan lagi yang ada pada bulan Zulhijjah ialah menyembelih korban pada Hari Raya Aidil Adha. Oleh kerana itu, hari raya ini disebut juga Hari Raya Korban. Binatang korban itu ialah binatang yang disembelih daripada unta, lembu, kerbau atau kambing.

Amalan menyembelih korban itu juga adalah merupakan bukti keikhlasan dan ketakwaan kita dalam menghidupkan syiar agama Islam.

Berkorban itu hukumnya sunat, dan fadhilat yang diperolehi daripada berkorban itu amat besar, antaranya:

  1. Menambah amal kebajikan.
  2. Sebagai penebus dosa.
  3. Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah subahanahu wa ta’ala.

6. 1 Muharam 1446 / 7 Julai 2024 – AWAL MUHARAM / MAAL HIJRAH

Hijrah melambangkan keikhlasan dan pengabdian seorang hamba semi keimanan dan keyakinan kepada Allah dan syariatNya.

7. 12 Rabiulawal 1446 / 16 September 2024 – MAULIDUR RASUL

Merujuk dalam kalendar Islam, 12 Rabiulawal merupakan Maulidur Rasul atau hari keputeraan baginda SAW iaitu penghulu sekalian nabi dan rasul.

Menjadi kelaziman kita menyambut Maulidur Rasul pada setiap tahun sebagai menzahirkan kecintaan kepada Nabi Muhammad SAW. — KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top