Terkini

Jika tak lawati 10 lokasi ini, pastinya anda belum kenal Kuala Lumpur lagi. Jom!

Dah tak lama lagi nak cuti sekolah, sudah boleh rancang kemana mahu membawa anak-anak sempena cuti sekolah. 

Sambil berjalan, sambil berseronok dan dalam masa yang sama anak-anak boleh mengenali tempat menarik terutamanya lokasi yang ingin tuju.

Kali ini, apa kata kita kunjungi tempat-tempat menarik di Kuala Lumpur.

Ada 10 lokasi menarik di Kuala Lumpur yang mungkin kita tak pernah kunjungi. Jadi, jom! 

Museum of Illusions

Kalau mencari tempat yang menggabungkan elemen seronok, estetik, dan ‘education’, inilah tempatnya. Lokasinya yang terletak di tengah bandar raya iaitu di Bukit Bintang memudahkan pergerakan pengunjung kerana korang boleh  menaiki pengangkutan awam seperti LRT, Monorel, dan MRT stesyen Bukit Bintang.

Tarikan di sini terbahagi kepada Illusion Room, Installations, dan Images. Paling menarik semestinya Illusions Room kerana bukan sahaja tempatnya estetik dengan cahaya berwarna-warni yang sesuai untuk bergambar, malah korang boleh lakukan aksi atau stunt yang mengelirukan orang!

Contohnya Tilted Room dan Reversed Room. Jangan lupa bergambar di lokasi viral iaitu Vortex Tunnel dan Cloning Table.

Harga Tiket : Dewasa RM35 I Kanak-Kanak RM25

Waktu Operasi : Setiap Hari I 10.00 pagi – 10.00 malam

Kwai Chai Hong

Salah satu tarikan percuma yang mengetengahkan elemen sejarah dan street art yang dibangunkan untuk menggamit serta menyelami memori Chinatown Kuala Lumpur pada era 60-an. 

Selain jambatan ikonik dan patung wanita di sudut kanan pintu masuk, pengusaha Kwai Chai Hong cuba untuk meraikan artis-artis visual untuk berkarya melalui mural dan installation arts yang ditukar-tukar mengikut musim perayaan di Malaysia.

Tarikan yang ditukar-tukar mengikut musim membolehkan pengunjung untuk datang berkali-kali bagi menikmati seni yang berbeza pada setiap kunjungan.

Bukan sahaja Kwai Chai Hong terkenal dengan muralnya, tetapi menyerlah dengan tona warna yang terang dan pelbagai. Selain bergambar, korang juga boleh menikmati makanan dan minuman yang dijual di kedai-kedai yang ada. 

Kwai Chai Hong adalah lorong belakang yang menghubungkan pintu belakang deretan kedai-kedai. Lebih mudah untuk korang ke sini menaiki pengangkutan awam seperti LRT dan MRT stesyen Pasar Seni.

Tempat letak kereta agak terhad dan jalan yang sempit menyukarkan lagi pergerakan. Banyak kafe dan restoran berdekatan kawasan ini yang korang boleh terokai hanya dengan berjalan kaki.

Tiket Masuk : Percuma

Waktu Operasi : Setiap Hari I 9.00 pagi – 12.00 tengah malam

Bamboo Hills

Antara lokasi yang mula beroperasi pada tahun 2022 dan makin meningkat popular kerana suasananya yang damai dalam kemodenan bandar raya. 

Bamboo Hills adalah lokasi jalan-jalan yang sangat estetik dengan pemandangan yang berunsurkan ‘nature’ serta mempunyai banyak restoran dan tempat lepak yang sesuai untuk semua golongan.

Antara restoran yang ada ialah Ginger, Botanica+Co, Kampai Yakinuku, Starbucks, Nok Yung, dan banyak lagi.

Kebanyakan pengunjung yang datang ke sini menggemari pengalaman gastronomi dengan pemandangan Bamboo Hills yang damai serta menghijau.

Estetik di Bamboo Hills berinspirasikan negara-negara Timur seperti Jepun dan China, yang mengetengahkan elemen keseimbangan. Antara spot wajib bergambar seperti jambatan dan kolam, air terjun, serta tangga yang dipenuhi dengan pokok-pokok hijau.

Waktu Operasi : Setiap Hari I 7.00 pagi – 12.00 tengah malam

Kuala Lumpur City Gallery (KLCG)

Ramai ke sini untuk merasai cronut atau croissant donut di KLCG Confectionery & Bakery yang pernah viral di platform media sosial dahulu. 

Namun, ramai yang tak tahu malah tak perasan KLCG sebenarnya adalah tapak asal untuk Galeri Kuala Lumpur yang mengandungi pelbagai pameran menarik.

Di tingkat bawah, selepas korang melintasi kaunter pertanyaan, korang akan melihat pameran Kuala Lumpur berkonsepkan zaman dahulu.

Di sini, terdapat sejarah perkembangan Kuala Lumpur dan pameran seni bina lama serta gambar-gambar momen ikonik negara, pameran-pameran moden dengan cahaya neon, installation art dengan efek bunyi, dan banyak lagi.

Di tingkat atas pula, korang akan jumpa lebih banyak arca moden, ruang tayangan mengenai masa lampau, masa kini, dan masa datang Kuala Lumpur, serta banyak lagi. Setiap bahagian di sini sangat estetik dan cantik untuk bergambar.

Tiket Masuk : Percuma

Waktu Operasi : Setiap Hari I 9.00 pagi – 6.30 petang

Aquaria KLCC KL

Aquaria KLCC adalah salah satu tempat menarik kuala lumpur yang mesti pergi.

Ia menempatkan lebih daripada 150 spesies hidupan laut. Ianya merupakan salah satu tempat menarik di klcc dan terletak betul-betul di tengah-tengah Kuala Lumpur.

Untuk mengetahui lebih dekat hidupan air, Aquaria KLCC menawarkan satu pengalaman yang pasti menyeronokkan untuk anak-anak. Antara tarikan menariknya adalah kita seolah-olah berada dalam akuarium bersama-sama hidupan liar tersebut.

Aquaria KLCC boleh dikunjungi untuk memenuhi masa jika anak-anak tidak berminat untuk mengikut ibu membeli-belah di KLCC.

Harga Tiket : Kanak-kanak MyKID : RM39, Biasa : RM59 I Dewasa MyKAD : RM49, Biasa : RM69, Warga Emas MyKAD : RM39, Biasa : RM49

Waktu Operasi : Setiap Hari I 10 am – 8 pm

Mini Zoo, Menara Kuala Lumpur

Mini Zoo Menara KL terletak di kawasan Menara Kuala Lumpur. Ia mampu memberikan satu pengalaman yang berharga untuk anak-anak walaupun ia tidak sebesar kawasan zoo negara. Terutamanya mereka yang betul-betul sukakan haiwan.

Yang pasti anak-anak pasti seronok dan teruja melihat haiwan yang ada.

Apakah yang bakal diperolehi anak-anak di situ?

  • Berpeluang memberi makanan kepada setiap haiwan. Seronok apabila melihat haiwan meragut sayur kita bagi.
  • Mereka dapat mengenali setiap hidupan liar dengan lebih dekat.
  • Sambil melawat sambil memperoleh ilmu tentang habitat haiwan
  • Pupuk perasaan sayang pada haiwan
  • Dapat lari daripada gadjet dan GO WILD.

Harga Tiket : Kanak-kanak : RM27.00 I Dewasa : RM32.00IEmas : RM27.00

Waktu Operasi : Isnin – Ahad I 10 pagi hingga 9 malam

Petrosains

Petrosains dimiliki oleh Petrosains Sdn. Bhd. iaitu anak syarikat PETRONAS. Ianya ditubuhkan bagi menunjukkan komitmen PETRONAS untuk meningkatkan kefahaman dan pengetahuan saintifik di kalangan rakyat Malaysia terutamanya dalam teknologi industri tenaga.

Petrosains menggunakan pendekatan yang menyeronokkan dalam pamerannya. Setiap pameran mempunyai ciri interaktif dengan gabungan sentuhan elemen teater dan futuristik

Harga tiket: Dewasa : RM 28.00 | Kanak-kanak : RM 16.50 | Warga Emas : RM 14.00

Waktu Operasi: Selasa – Jumaat : 9.30 a.m – 5.30 p.m | Sabtu – Ahad : 9.30 a.m – 6.30 p.m

Taman Burung

Taman Burung Kuala Lumpur menempatkan lebih daripada 200 spesies burung. 90% adalah burung tempatan manakala 10% lagi merupakan burung-burung unik yang diimport dari negara-negara lain.

Taman ini terletak di kaki Bukit Aman dan menerima purata 200,000 pengunjung setiap tahun. Ianya terbahagi kepada empat zon dan setiap zon mempunyai tarikan tersendiri.

Harga tiket: Dewasa: RM 27.00 | Kanak-kanak: RM 13.00

Waktu Operasi: Setiap hari : 9.00 a.m – 6.00 p.m

Ilusion 3D Art Museum

Illusion 3D Art Museum merupakan sebuah muzium yang menawarkan lebih daripada 36 buah lukisan tangan 3D bersaiz besar yang dipaparkan di galeri dengan suasana desa yang berkeluasan 6,400 kaki persegi.

Pelawat juga dapat menikmati pameran lukisan tangan unik dan menarik dengan gabungan unsur-unsur kebudayaan dan moden hasil tangan pengkarya-pengkarya tempatan.

Harga tiket: Dewasa: RM 34.00 | Kanak-kanak/Pelajar/Warga Emas : RM 17.00

Waktu Operasi:Setiap hari : 10.00 a.m – 8.00 p.m

Blue Ice Snow Park Pavillion Bukit Jalil

Masuk sini je memang dah rasa sejuk. Bila dah datang ke Blue Ice Snow ni, wajib pakai stokin ya. Satu lagi ialah glove, sebab kat dalam sejuk. Kalau terlupa bawa, boleh je beli di kaunter. Tempat ni memang cantik sebab mempunyai simulasi cahaya utara, serta suasana romantis apabila malam.

Ada lima sesi pilihan slot waktu yang boleh kita pilih untuk bermain di dalam Blue Ice Snow Park Pavilion Bukit Jalil ini. Perlu pilih sesi, kerana setiap 30 minit mereka perlu sanitize dań ice resurface tempat tu.

Kalau nak main ice skating, dekat sini, ada pelbagai saiz kasut ice skating, dari saiz kecil sampaila ke besar. Begitu juga dengan tandas dan tempat penyimpanan barang. Ada caj yang dikenakan bagi tempat penyimpanan barang.

Harga tiket: Ice Skating : RM40 I Snow Park : RM60

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top