Terkini

JAWI jalankan penguatkuasaan Tidak Menghormati Ramadhan, pesalah boleh didenda atau dipenjara

BAHAGIAN Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) pada setiap tahun menjalankan aktiviti penguatkuasaan bagi kesalahan Tidak Menghormati Ramadhan.

Kesalahan Tidak Menghormati Ramadhan tersebut diperuntukkan di bawah Seksyen 15 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 [Akta 559].

Seterusnya, peruntukan tersebut hanya terpakai kepada orang beragama Islam yang berada di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL), Putrajaya dan Labuan di samping aktiviti pemantauan dan rondaan akan dilaksanakan oleh Pegawai Penguatkuasa Agama (PPA) dari semasa ke semasa sepanjang bulan Ramadhan.

Dalam pada itu, mereka yang didapati melakukan kesalahan akan diberikan Surat Perintah Hadir (SPH) ke Bahagian Penguatkuasaan JAWI bagi melengkapkan siasatan sebelum kes tersebut dipanjangkan ke Jabatan Pendakwaan Syariah Wilayah Persekutuan (JAPENS).

Jika disabitkan kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM1,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Selain itu, individu yang sengaja melakukan kesalahan Tidak Menghormati Ramadhan dengan makan dan minum secara terbuka di khalayak awam akan diambil tindakan yang sewajarnya berdasarkan Undang-Undang Kesalahan Syariah sedia ada.

Manakala, bagi golongan peniaga beragama Islam yang bersubahat untuk menjual makanan kepada orang Islam yang tidak berpuasa juga boleh dikenakan tindakan yang sama di bawah Seksyen 15 (Akta 559) Tidak Menghormati Ramadhan dan Seksyen 43 [Akta 559] di bawah kesalahan Penyubahatan.

Pihak JAWI mengharapkan kerjasama daripada semua pihak agar menjalankan ibadah puasa dengan perkara yang baik.

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top