Terkini

Kereta terbakar akibat letupan mercun, ibu bapa perlu ambil tanggungjawab pantau anak-anak

BUDAYA memain bermain bunga api dan mercun menjadi tradisi setiap kali sambutan perayaan Syawal tiba. Meskipun dikhuatiri mengancam keselamatan diri, namun aktiviti sebegitu tetap terus berlangsung.

Bagaimanapun, pemantauan ibu bapa atau individu dewasa yang ‘rasional’ perlu bagi memastikan tiada perkara buruk berlaku.

Namun, muncul permasalahan apabila anak-anak mereka bermain di kawasan yang tidak sepatutnya, termasuk di kawasan parkir perumahan hingga mengakibatkan kerosakan pada kenderaan penghuni lain.

Menerusi video tular baru-baru ini yang dimuat naik oleh individu dikenali Aswadi Didi, sebuah kenderaan jenis Audi dilihat terbakar disyaki berpunca daripada letupan mercun.

Kejadian yang berlaku di penghujung bulan Ramadan ini sudah tentu akan menimbulkan rasa gusar pemilik kenderaan tersebut terutamanya bulan Syawal bakal tiba beberapa hari lagi.

Bagaimanapun, tiada butiran lanjut atau pengesahan mengenai insiden tersebut.

Namun pada kejadian lain yang turut melibatkan kanak-kanak bermain bunga api berdekatan kenderaan, pemilik kenderaan tersebut memuat naik video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di komuniti Facebook kawasan perumahan tersebut dan menerima respons yang tidak baik dari bapa kepada kanak-kanak berkenaan.

Menerusi hantaran yang dimuat naik Ndhrhrgs, bapa kepada kanak-kanak yang bermain bunga api yang terkena pada kenderaannya seolah-olah tidak mahu bertanggungjawab atas kesalahan anaknya dan menyalahkannya kerana menularkan hantaran tersebut.

“Ibu bapa dia manalah tahu anak mereka bermain di mana, jika ada orang lain di situ tegurlah. Nama pun dah nak dekat raya, tu pun nak viral,” komen salah seorang pengguna media sosial.

Namun, komen tersebut dibalas oleh penghuni kawasan sama mengatakan ia merupakan tanggungjawab ibu bapa untuk menegur anaknya sendiri, bukannya tanggungjawab orang lain.

Oleh itu, ibu bapa perlu cakna dengan keberadaan anak-anak sepanjang musim perayaan ini.

Tidak salah sekiranya mereka mahu bermain bunga api atau mercun namun nasihatilah mereka untuk bermain di kawasan lapang.

Hal ini adalah untuk mengelakkan daripada berlaku kerosakan harta benda orang lain hingga boleh mengakibatkan persengketaan antara jiran. — KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top