Terkini

Berebut parkir punca perbalahan antara jiran, warganet beri pendapat ‘first come first serve’

DALAM kehidupan bandar yang semakin sesak, permasalahan perebutan tempat parkir antara jiran sering kali menjadi sumber ketegangan dalam kalangan komuniti.

Fenomena tersebut tidak hanya mencerminkan keperluan akan ruang, tetapi juga menguji keupayaan masyarakat untuk berkomunikasi dan beradaptasi dalam kehidupan harian.

Menerusi sebuah video yang tular baru-baru ini di media sosial, ia memaparkan senario yang sering dilihat oleh masyarakat terutamanya yang hidup berjiran apabila mereka berebut tempat meletakkan kenderaan.

Video berdurasi 57 saat tersebut menunjukkan perakam yang memiliki kenderaan jenis perodua Axia sudah memarkir kenderaannya di hadapan rumah.

Namun, jirannya yang baru sahaja tiba dengan kenderaan jenis Toyota Yaris meminta perakam tersebut untuk meletakkan kenderaannya itu ke tempat lain kerana kawasan tersebut merupakan spot biasa dia meletakkan keretanya.

Namun, permintaan tersebut timbul menjadi isu kerana tempat parkir tersebut merupakan kawasan awam dan sesiapa sahaja boleh meletakkan kenderaan di situ.

Situasi tersebut menjadi lebih tegang apabila jiran berkenaan bertindak mengeluarkan satu lagi kereta miliknya dan menghadang Perodua Axia tersebut dan terus berlalu meninggalkan situasi tersebut.

Setakat ini, masih tiada perkembangan terbaharu selepas video tersebut dirakam namun rata-rata warganet meluahkan rasa kurang senang dengan perlakuan jiran tersebut hingga menghadang kenderaan lain akibat tempat parkirnya diambil.

“Sama dengan kes saya haritu. Tapi kes kita dia parking depan rumah terus. Bila marah, dia suruh panggil polis atau majlis. Masalahnya, rumah dia saja empat hingga lima kereta park. Rumah teres, selera banglo. B*****,” komen Skincarehouse_.

Parking luar tu siapa cepat dia yang dapat. Mana boleh claim dia punya parking,” kata KacangEnche.

Ni jiran dari neraka. Sama la macam jiran aku,” tambah Hafifi Izzuddin.

“Dia macam ni lah kalau kau pun rasa memang hari-hari dia park situ kau kena faham lah. Kita berjiran kena give and take. Kalau ikut undang-undang pun tak boleh park situ,” ujar Sxrxhruslan.

Open parking ni first come first serve, masih ada yang tak faham-faham atau tak nak cuba faham. Anyway kawasan mana ni? Yang video parking tengah jalan tu boleh buat aduan pada PBT. Ambil gambar, report,” kata Iam_ein.

Oleh itu, dalam menangani isu perebutan tempat parkir antara jiran, penting untuk kita semua mengamalkan sikap toleransi, kesabaran, dan komunikasi yang efektif.

Hanya dengan saling memahami dan menghormati keperluan satu sama lain, kita dapat mencipta lingkungan berjiran yang harmoni dan damai. — KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top