Terkini

“Bila nampak orang susah, cuba tolong…” pelancong kongsi pengalaman hidup susah, bantu warga emas pengutip tin raih pujian netizen

WARGANET memuji perbuatan seorang pelancong yang merakam perbuatannya membantu seorang lelaki warga emas yang menghadapi kesukaran setelah karung guni bagi mengisi tin kosong yang dikutipnya terkoyak sehingga mengakibatkan bertaburan di atas jalan raya.

Bukan dirinya sahaja, bahkan terdapat beberapa individu lain lagi yang turut terlibat membantu warga emas berkenaan untuk mengutip tin.

Menerusi video tular di TikTok yang dimuat naik oleh Dailymax1993, pada mulanya dia hanya merakam pengalamannya menaiki pengangkutan awam LRT di ibu kota berkenaan sebelum melihat seorang lelaki berkenaan di tepi jalan.

“Saya berasa kasihan melihatnya. Dia mengutip tin dan karungnya terkoyak. Saya mahu cuba membantunya mengutip semua tin itu kembali,” kata Max melalui video berkenaan.

Max kemudiannya membantu lelaki berkenaan dan terlihat beberapa individu turut membantu lelaki malang berkenaan mengutip tin yang bertaburan diatas jalan itu.

Kemudian, hadir beberapa individu berlainan bangsa turut membantu mengutip semula tin berkenaan dan membantu lelaki tersebut meletakkannya semula kedalam karungnya yang sudah kelihatan agak lama.

“Terdapat dua koyakan pada karung itu. Saya harap ada gerai berdekatan untuk membeli beg baru untuk lelaki itu namun sekurang-kurangnya kami telah mengosongkan jalan tersebut daripada taburan tin-tin tadi,” katanya dalam video berkenaan.

Max juga mengulas mengenai insiden berkenaan, mengatakan bahawa bapanya dahulu juga mengutip tin kosong untuk meneruskan kelangsungan hidup dan ia merupakan salah satu sebab dia mahu menolong lelaki kurang bernasib baik itu.

Menjengah pada ruangan komen, rata-rata warganet berasa senang dan meluahkan ucapan terima kasih kepada Max kerana telah membantu lelaki berkenaan.

“Terima kasih kerana menolong pakcik tersebut mengutip semula tin itu. Semoga awak diberkati dengan kesihatan yang baik, kebahagiaan dan kejayaan selalu,” komen Zulie Fayyaz.

“Terima kasih kerana merakam kebaikan kamu pamerkan bersama rakyat Malaysia kepada dunia,” kata Pakcik Xpro.

Selain itu, ramai warganet turut berasa senang melihat rakyat Malaysia yang saling membantu tidak kira bangsa, menunjukkan perpaduan antara kaum masih utuh dalam negara.

“Saya berasa senang melihat rakyat Malaysia dan pelancong saling membantu antara satu sama lain,” kata Nescafe Latte.

“Bangsa Malaysia berhemah tinggi, ramah dan mesra elok pekerti. Yang tiada dibantu, yang lemah dilindungi, bertimbang rasa hormat menghormati,” komen Rudy.

Komen tersebut turut disertai oleh The-rian Empire, menyatakan “apa bangsa pun kita perlu saling membantu, jangan cuba rosakkan perpaduan yang sedia ada. Keep it up, rakyat Malaysia!” — KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top