Terkini

Kerajaan komited terhadap pembangunan belia melalui program Rakan Muda

MENTERI di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan), Dr Zaliha Mustafa menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pembangunan Belia yang dipengerusikan oleh Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri.

Inti pati mesyuarat itu membincangkan tentang strategi secara bersama dalam mengatasi cabaran masa kini susulan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mahu program Rakan Muda dijadikan agenda nasional.

“Insya-Allah, di Jabatan Wilayah Persekutuan, kami sentiasa komited untuk memberikan sepenuh perhatian kepada pembangunan belia agar belia di Wilayah Persekutuan lebih terangkum,” katanya menerusi satu hantaran di Facebook miliknya.

Terdahulu, Ahmad Zahid menekankan perkara itu, susulan penurunan skor Indeks Belia Malaysia daripada 48.49 peratus pada 2021 kepada 42.43 peratus pada 2022.

“Penurunan skor ini menunjukkan bahawa belia kurang terlibat dengan aktiviti semasa waktu lapang. Jika perkara ini tidak diatasi, dikhuatiri belia melakukan perkara tidak berfaedah dan menjadi punca kepada kebejatan sosial,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Beliau berkata, antara isu yang dihadapi golongan belia ialah peluang pekerjaan, penyalahgunaan dadah, pornografi, buli siber, kesihatan mental, kewangan, kenegaraan dan demokrasi.

Difahamkan, mesyuarat turut mengenal pasti intervensi strategik, bagi menangani isu dan cabaran yang dihadapi oleh golongan belia melalui pembangunan Pelan Pemerkasaan Sosioekonomi Belia, yang akan dilancarkan pada Sambutan Hari Belia Negara Peringkat Kebangsaan 2024 yang dijadualkan disambut pada Mei ini di Melaka. — KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top