Terkini

Dua lelaki warganegara asing terlibat kes samun ditahan polis

PADA 2 Mei 2024, pihak polis dari Ibu Pejabat Daerah Ampang Jaya telah berjaya menahan dua lelaki warganegara asing berumur 33 tahun di Jalan Mawar, Taman Muda Kuala Lumpur yang disyaki terlibat dalam kes samun berkumpulan.

Menurut Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Mohd Azam Ismail, pihak polis membuat rampasan beg galas, dua kotak mengandungi wang syiling, satu jam tangan dan serangkai anak kunci bagi membantu siasatan.

“Hasil ujian air kencing terhadap kedua-dua suspek didapati positif dadah jenis Metamfetamina. Semakan mendapati suspek pertama mempunyai satu rekod lampau manakala, suspek kedua tiada rekod lampau.

“Berdasarkan siasatan awal, pihak polis mendapati kedua suspek aktif melakukan perbuatan samun dan pecah rumah sejak awal tahun ini.

“Modus operandi suspek menyasarkan kawasan perumahan teres untuk lakukan jenayah samun dan pecah rumah,” katanya dalam satu kenyataan.

Selain itu, kes disiasat dibawah Seksyen 394 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja mendatangkan kecederaan ketika melakukan rompakan.

Pada 23 Mac 2024, pihak polis menerima panggilan daripada mangsa yang merupakan seorang lelaki berbangsa Cina berumur 75 tahun bahawa telah disamun oleh suspek warganegara asing semasa mangsa bersama isteri berada di rumah.

Seterusnya, datang empat suspek berjumpa dengan pekerja mangsa kononnya untuk membuat urusan jual beli penghawa dingin.

“Dengan tiba-tibanya, seorang suspek telah menolak mangsa hingga terjatuh lalu dua suspek telah menumbuk mangsa dibahagian muka.

“suspek telah menggeledah rumah mangsa dan membawa lariwang tunai bernilai RM3,000 serta dua buah telefon bimbit,” katanya.

Dalam pada itu, mangsa yang mengalami kecederaan bengkak mata kiri dan pekerja mangsa yang luka dibahagian mata kanan menerima rawatan lanjut di Hospital Ampang.

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top