Terkini

Sebelum ibu bertukar jadi ’singa’ me time dulu

Tugas menjadi seorang ibu ini bermula dari buka mata sampai tutup mata. Tutup mata pun mungkin fikiran masih menerawang memikirkan apa yang mahu dilakukan pada keesokan hari.  

Tugas ini memang berat. Perlukan kekuatan emosi dan fizikal. Dan, perkara ini sama juga walaupun ibu bekerja. Balik dari tempat kerja, ibu masih menyambung tugasan sebagai suri rumah tangga pula.

Cuti sekolah, anak-anak 24 jam di depan mata, lagi banyak perkara perlu dibuat. Jadi, ibu-ibu usah dipaksa diri. Jika sudah penat berehatlah. Biarkan seketika dan ambil masa untuk diri. Ambil ‘me time’.

Apakah ‘me time’?

‘Me time’ adalah masa ibu untuk berehat secara bersendirian, bebas daripada anak-anak dan suami. 

‘Me time’ ini perlu diambil oleh ibu dari masa ke semasa. Bukan sekali sahaja. Ibu boleh ‘me time’ di rumah tanpa bapa dan anak-anak atau boleh juga di luar rumah. 

Asalkan ibu mampu merehatkan diri dan fikiran sebelum mula bertugas sebagai ibu dan isteri. Selepas ‘me time’ ibu kembali rasa sihat dan bersemangat.

Kebaikan ‘me time’

Ibu jadi lebih gembira

Untuk kongsi rasa gembira, ibu perlu ada rasa gembira dulu. Jika ibu gembira barulah seisi keluarga berasa gembira. Jika ibu rasa penat dan tertekan, inilah gunanya masa ‘me time’ untuk ibu rehat dan kumpulkan kembali rasa gembira ini. 

Kurangkan tekanan

Ibu-ibu biasanya tertekan dengan banyak perkara. Dan perkara ini, kadang kala ibu tidak disedari. Jika ibu sudah mula sukar mengawal rasa marah, ini tandanya ibu perlu rehat. Rehatlah dahulu, kerana kerja sebagai ibu tidak pernah berhenti.

Mencari diri yang hilang

Tugasan demi tugasan, kadang-kadang buat ibu lupa, kebahagian dan kepuasan hatinya. Lama-lama ibu boleh menjadi seorang robot. Berbuat sesuatu perkara tanpa perasaan. Sebelum hilang diri, ambil masa untuk rehat.

Aktiviti yang ibu boleh lakukan untuk ‘me time’?

Keluar ketawa bersama teman-teman rapat

Aturkan waktu untuk bertemu dengan teman-teman yang sudah lama tidak berjumpa dan berborak lama. Bertukar cerita, sambil tergelak dan tersenyum sudah memadai untuk ibu-ibu yang sebelum ini kepenatan dengan tangggugjawab sebagai ibu. Tinggalkan anak seketika bersama pasangan dan nikmatilah masa ketawa ini. 

Bercuti seketika

Ketika di zaman remaja ibu, pastinya ibu mempunyai grup wanita yang ibu rapat. Dan biasanya jika sudah tidak seramai seperti dahulu, pasti ada yang ibu rapat. Rancang aktiviti bersama seperti bercuti. Tidak perlu lama. Cukup untuk ibu rehat, ibu kembali senyum dan kembali ketawa.

Masuk kelas ilmu 

Cari kelas ilmu yang ibu-ibu berminat untuk tahu dan belajar. Mungkin ada kelas ilmu atau kemahiran diri yang ibu berminat untuk belajar dulu. Dalam kelas, ibu boleh melupakan seketika tanggungjawab ibu dan fokus untuk meningkatkan ilmu dalam diri.

Membaca Buku

Mungkin tidak terfikir, tetapi inilah perkara paling senang yang ibu boleh lakkan untuk rehat. Membaca buku yang ibu boleh lakukan di mana sahaja. Walaupun lima muka surat, sudah memadai untuk ibu melepaskan penat. Ada ibu yang suka baca secara online, tetapi cubalah baca buku secara fizikal. Rasa buku, pegang dan bau buku boleh menimbulkan perasaan yang sangat best!

Menonton filem

Menonton filem juga boleh menjadi ‘me time’ibu yang menyeronokkan. Cari masa dan keluar menonton. Sendirian pun ok. Nikmati masa sendirian seketika tanpa suami dan anak-anak. Nikmati masa menonton, fokus pada filem dan usah difikirkan perkara-perkara lain. Fokus hanya pada bahagia ibu.

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top