Terkini

Mengejar Lailatul Qadar, berikut amalan yang boleh dilakukan bagi mendapatkan syafaat 10 malam terakhir Ramadan

Memasuki fasa terakhir bulan suci Ramadan, umat Islam pastinya bersungguh-sungguh mengerjakan amal kebaikan selain mengejar satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, iaitu malam Lailatul Qadar.

Justeru, digalakkan untuk kita meningkatkan amal ibadah ketika di ambang 10 malam terakhir sebagaimana firman Allah dalam Surah Al-Qadr ayat 1-5 yang bermaksud:

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut) Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.”

Justeru, digalakkan untuk kita berusaha untuk menghidupkan malam-malam terakhir di bulan Ramadan untuk memburu malam istimewa iaitu Lailatul Qadar.

Berikut adalah amalan yang boleh dilakukan dalam mengejar 10 malam terakhir Ramadan:

1. Memperbanyakkan zikir

Sebaiknya membasahkan lidah dengan memperbanyakkan berzikir ketika akhir Ramadan. Kemuliaan bulan Ramadan yang mana setiap amal ibadah yang dilakukan akan digandakan pahalanya dengan izin Allah.

Tidak hanya itu, jauhi daripada sifat mengata atau mengeluarkan kata-kata tidak baik sepanjang Ramadan.

2. Memperbanyakkan istighfar

Rasulullah SAW mengajar umatnya agar membaca doa memohon keampunan dibuat secara berulang-ulang sepanjang Ramadan.

Lebih-lebih lagi pada waktu 10 malam terakhir kerana Ramadan adalah bulan di mana Allah SWT membuka luas pintu rahmat dan maghfirahnya.

3. Memperbanyakkan bersedekah kepada golongan yang kurang berkemampuan

Selain menahan lapar dan dahaga, Ramadan turut mengajar kita tentang erti bersyukur dengan nikmat yang ada. Masakan tidak, sekitar 14 jam berpuasa, kita sudah berasa tenang dan segar sebaik sahaja menghirup seteguk air.

Nikmat Allah itu tidak terperi dan tidak salah jika dikongsikan dengan individu lain. Sebaiknya perbanyakkan bersedekah dan berkongsikan rezeki yang ada dengan golongan memerlukan.

Perkara itu secara tidak langsung dapat mewujudkan keinsafan dalam diri dan mengajar kita tentang erti bersyukur.

4. Membaca Al-Quran

Kitab suci Al-Quran bukan sahaja menjadi pembimbing umat Islam, tetapi ia turut mengandungi segala jawapan kepada setiap persoalan tentang agama.

Selain umat Islam, kita digalakkan untuk membaca Al-Quran kerana ia adalah mukjizat yang diturunkan oleh Allah SWT kepada seluruh umat Islam.

5. Memperbanyakkan doa sebagaimana doa yang diajarkan oleh Nabi SAW kepada isteri baginda

Ramadan merupakan bulan mulia yang penuh dengan keberkahan yang mana pintu neraka di tutup manakala pintu syurga dibuka.

Segala amalan dilipat gandakan termasuk doa atau hajat yang diinginkan, insya-Allah akan diperkenankan Allah sesuai dengan inginnya.

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top