Terkini

Tradisi sambutan hari raya yang makin dilupakan, risau golongan Gen Z hayut dengan budaya moden

SAMBUTAN Hari Raya Aidilfitri merupakan perayaan yang ditunggu oleh umat Islam di seluruh dunia. Seiring masa berlalu, tidak dinafikan gaya dan cara meraikan Aidilfitri juga berubah.

Perkara itu disebabkan aktiviti tradisional berkenaan tidak dipraktikan oleh generasi muda masa kini.

Namun, seharusnya situasi itu tidak dijadikan halangan atau sebab mengapa ramai golongan belia masa kini tidak mengetahui amalan dan tradisi yang sering dilakukan oleh masyarakat terdahulu.

Berikut terdapat beberapa aktiviti yang dahulunya menjadi kegilaan ramai tatkala menyambut Hari Raya Aidilfitri;

Kad raya

Dahulu, terasa begitu seronok bila terima kad raya daripada posmen. Lagi pula jika kad raya tu adalah balasan daripada orang ternama seperti golongan artis atau daripada kekasih hati. Malah, kad raya itu turut digantung untuk dijadikan perhiasan. Kemudian ia disimpan sebagai kenangan.

Sayangnya pada hari ini sudah sukar untuk melihat kad raya dijual. Perubahan zaman telah menamatkan riwayat kad raya. Zaman sekarang orang hanya menggunakan teknologi melalui telefon bimbit dan media sosial untuk menulis ucapan raya.

Takbir keliling kampung

Aktiviti popular zaman dahulu pada malam terakhir puasa, orang kampung akan mengadakan kumpulan untuk bertakbir dari rumah ke rumah ke sekeliling kampung. Budak-budak memang suka sangat untuk sama-sama ikut takbir berkumpulan ini kerana ia peluang untuk mereka mengutip duit raya.

Pelita tujuh likur

Dipanggil sebagai pesta malam tujuh likur, pelita minyak tanah atau lampu panjut akan dipasang di sekeliling rumah. Zaman dahulu, pelita itu dibuat sendiri sama ada menggunakan bekas tin susu atau buluh, sebelum pelita moden mulai dijual.

Pada ketika itu, apabila hendak tiba ke penghujung puasa atau sepuluh malam terakhir Ramadan, orang akan mula mencari buluh untuk memasang panjut.

Tradisi ini kian pupus apatah lagi bila punjut dan pelita moden daripada plastik yang beraneka warna mulai dijual di pasaran.

Membuat santan

Zaman dahulu apabila hendak memasak untuk hari raya, penting untuk mendapatkan santan segar. Di kawasan kampung, pokok kelapa mudah ditemui.

Dahulu, bila nak raya, akan ada tukang panjat pokok kelapa. Kelapa itu akan dikukur bagi mendapatkan hasil santan yang segar manakala zaman sekarang kian jauh berbeza, semua sudah menjadi lebih mudah, tinggal beli santan atau santan kotak dari kedai.

Perang meriam buluh

Zaman dulu bila tiba penghujung puasa aktiviti wajib adalah bermain bunga api dan mercun bersama sepupu sepapat di kampung.

Lebih menyeronokkan lagi bermain permainan tradisi di kampung iaitu meriam buluh. Masing-masing hendak tunjuk hebat, bunyi meriam siapa yang lebih kuat.

Tetapi, apabila setiap tahun banyak kecederaan berlaku sehingga ada yang meragut nyawa dan memusnahkan harta benda, mercun dan segala bentuk aktiviti bahan letupan ini telah diharamkan oleh kerajaan demi menjaga keselamatan. — KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top