Terkini

Terbukanya 300 pintu rahmat, perbanyakkan amalan sempena malam Nisfu Syaaban

MALAM Nisfu Syaaban yang jatuh pada hari ke-14 atau 15 bulan Syaaban merupakan tarikh istimewa bagi umat Islam selain dikatakan setiap amalan dibuat ikhlas kerana Allah, akan digandakan pahalanya.

Bagi golongan mukmin, bulan Syaaban dijadikan sebagai latihan ‘memanaskan badan’ sebelum memasuki bulan Ramadan. Mana tidaknya, ada bermacam manfaat yang akan diperoleh jika melakukan ibadah di jalan Allah.

Justeru, berikut merupakan keistimewaan malam Nisfu Syaaban dimana umat Islam boleh berlumba-lumba untuk beribadah pada malam berkenaan untuk memporleh ganjaran yang berlipat kali ganda.

1. Malam diangkat segala amalan

Malam Nisfu Syaaban ini dipercayai sebagai malam di mana amalan umat Islam diangkat kepada Allah SWT. Maka, rebutlah peluang untuk mendaapt manfaat dengan melakukan ibadah seperti seperti puasa sunat, membaca Al-Quran, solat tahajjud dan membaca doa.

2. Dosa-dosa diampun Allah SWT

Dalam hadis riwayat Abu Daud, Rasulullah SAW bersabda, “pada malam pertengahan Syaaban, Allah melihat dan mengampuni seluruh makhluk-Nya kecuali orang musyrik dan orang yang bermusuhan.”

Oleh itu, umat Islam perlu memanfaatkan malam ini dengan meminta ampun kepada Allah SWT atas segala dosa yang pernah dilakukan kerana malam ini juga dipercayai sebagai malam takdir seseorang itu ditetapkan Allah SWT untuk setahun akan datang.

3. Semua doa dimakbulkan

Malam Nisfu Syaaban merupakan salah satu malam yang paling mustajab untuk berdoa kerana semua doa akan dimakbulkan dengan izin-Nya.

Ini dapat dibuktikan daripada Hadis Riwayat Ibnu Hibban dan Tabarani melalui Imam Al-Syafi’i maksudnya; “Telah sampai kepada kami bahawa dikatakan: Sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam; malam Jumaat, malam Aidiladha, malam Aidilfitri, malam pertama bulan Rejab dan malam Nisfu Syaaban.

Jadi, umat Islam boleh memanjatkan doa sebanyaknya kepada Sang Pencipta dan meletakkan keyakinan bahawa doa mereka akan dimakbulkan sekiranya ia adalah yang terbaik buat mereka.

4. Malam terbukanya 300 pintu rahmat dan ampunan

Malam Nisfu Syaaban ini diyakini sebagai salah satu waktu yang istimewa bagi umat Islam kerana mereka mempercayai bahawa Allah SWT membuka 300 pintu rahmat dan ampunan-Nya.

Umat Islam yang tahu akan kebaikan malam Nisfu Syaaban ini sudah tentu akan perbanyakkan amalan mereka pada malam itu kerana mereka yakin Allah Maha Pemurah dengan membuka pintu rahmat kepada umatnya.

Oleh itu, umat Islam perlu mengetahui kebaikan yang diperoleh pada malam Nisfu Syaaban ini dan memperbanyakkan lagi amalan mereka seperti berpuasa sunat, berzikir dan mendirikan solat-solat sunat. — KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top