Terkini

” Kita je suka tanya dah makan ke belum, boleh pula ‘Mat Salleh’ cakap rakyat Malaysia tak peramah” – Netizen komen pelancong tersinggung tidak dapat perhatian seperti di Thailand

MALAYSIA merupakan salah satu negara yang sering dikunjungi oleh pelancong dari segala pelosok dunia kerana keunikan budaya dan masyarakat yang berbilang kaum dengan variasi pilihan destinasi pelancongan terbaik.

Namun, seorang pelancong meluahkan rasa sebaliknya menerusi video yang dimuat naik di TikTok, mengatakan warga tempatan di sini tidak peramah dan tidak memberikan senyuman kepadanya sekiranya mata mereka bertentangan.

Video yang dimuat naik oleh Marilyn_ruv berdurasi 48 saat itu menunjukkan dia merakam dirinya sambil meluahkan perasaannya yang kurang senang dengan rakyat di sini.

Katanya, penerimaan rakyat Malaysia terhadap pelancong asing berbeza dengan di Thailand, yang rata-rata memberi ‘layanan VIP’ untuk golongan seperti mereka.

“Satu perkara yang boleh saya katakan mengenai pengalaman melancong di sini ialah rakyat di sini tidak senyum kepada satu sama lain, terutama sekali kepada pelancong.

“Mereka juga kelihatan agak gementar, adakah mungkin berpunca daripada undang-undang yang sangat ketat di sini namun saya berasa sangat tidak selesa dengan layanan di sini.

“Reaksi mereka berbeza dengan rakyat di Thailand yang suka bertegur sapa dengan pelancong asing,” katanya dalam video tersebut.

Video tersebut disiar semula di X oleh pengguna lain dan rata-rata warganet meluahkan rasa kurang senang dengan luahan pelancong tersebut yang kelihatan seperti mahu memburukkan rakyat Malaysia.

“Kami bukannya gementar, tetapi kami lebih suka untuk membuat hal kami sendiri dan tidak terlalu terbuka kepada orang ramai. Kami juga tidak mengagungkan orang berkulit putih dan sekiranya kamu melancong, teruskan sahaja perjalanan kamu. Bukan kerja kami untuk tersengih selalu pada kamu,” komen Orkid_Hutan.

“Dia fikir dia siapa datang negara orang lepastu nak orang sengih kat dia selalu?” komen Embun Karina.

“Rakyat di negara Scandinavia juga buat perkara yang sama namun kami orang Asia tidak mengeluh langsung mengenai itu. Sedangkan di Instagram, rakyat negara Scandinavia juga mengakui mereka memilih untuk tidak senyum kepada orang di sana,” komen Bustamam.

“Kami pernah pergi ke negara Mat Salleh dan tiada siapa pun senyum kepada kami dan kami tidak memuat naik perkara itu di media sosial seperti kamu, attention seeker!” kata Meyamaeha.

” Kita je suka tanya dah makan ke belum, boleh pula ‘Mat Salleh’ cakap rakyat Malaysia tidak peramah,” kata NurNilamS.

“Dasar Mat Salleh berangan bagus,” kata Encik Aie yang turut berasa kurang senang dengan video tersebut.

Oleh itu, kita sebagai warga tempatan mahupun pelancong mestilah selalu bertolak ansur dan sentiasa berfikiran baik antara satu sama lain untuk mengelakkan perkara sebegini berlaku hingga menyebabkan video seperti ini tular yang mungkin boleh memburukkan imej rakyat Malaysia. — KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top