Terkini

Tips hilangkan rasa ‘bad mood’ di waktu pagi

Bunyi alarm (penggera) pagi yang berfungsi mengejutkan tidur, semestinya satu perkara yang membuatkan sesetengah individu berasa malas apatah lagi sekiranya mereka tidak mendapat tidur mencukupi pada waktu malam.

Apa yang anda perlu buat bila bangun pagi-pagi pergi kerja rasa tak ada mood rasa down dan sebagainya? KL Viral kongsikan tips dari Datuk Fadzilah Kamsah atau lebih dikenali sebagai ‘Tok Abah’.

  1. Niat positif

Pertamanya, niatkan sesuatu yang positif di pagi hari, insyaAllah sepanjang hari kita akan jadi positif. Anda cuma perlu mengingatkan diri sendiri tentang apa matlamat awak pergi kerja.

Sebelum pergi kerja anda perlu memastikan diri anda berasa seronok, gembira, senyum serta bersemangat nak pergi kerja.

Jelasnya lagi, satu pemikiran positif pada waktu pagi akan menyebabkan sepanjang hari positif, jadi pesan kepada mak dan ayah supaya jangan menjerit-jerit, jangan marah-marah atau mengeluarkan sebarang perkataan berunusur negatif di waktu pagi.

2. Mencari ‘butang hijau’

Untuk menceriakan hari-hari anda, cari butang-butang hijau yang membuat anda berasa seronok.

Butang hijau yang dikmaksudkan terdiri dari pelbagai bentuk salah satunya adalah, makanan atau sebarang aktiviti yang menyebabkan anda berasa happy ataupun terangsang untuk lebih positif di waktu pagi.

Selain itu, pakailah warna kegemaran yang akan menyebabkan mood anda berasa selesa.

Jangan pergi kerja sebelum memasang niat berganda kerana setiap niat yang kita pasang kita akan mendapat pahala, tenaga, inspirasi dan juga petunjuk.

3. Amalkan doa Pembuka Rezeki

Kemudian yang paling penting anda perlu keluar rumah dengan membaca doa:

لاحول ولا قوة إلا بالله 

“La Hawla Wa La Quwwata Illa Billah”

Bermaksud: Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah semata-mata.

Nabi bersabda barang siapa yang keluar rumah dengan doa itu, maka sepanjang perjalanannya akan dijaga, dikawal dan dimudahkan urusan.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua. – KL Viral

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top