Terkini

Menggamit kenangan raya, berikut 5 kuih raya ‘malar segar’ sehingga ke hari ini

PERALIHAN masa dan perubahan kemajuan moden tidak mematikan budaya masyarakat Melayu dalam meraikan sambutan Hari Raya Aidilfitri dengan penuh tradisi.

Biarpun kehadiran media sosial yang sering muncul dengan pelbagai hal trending, namun sesetengah perkara lebih ‘berbaloi’ dinikmati dengan cara lama.

Begitu juga seperti pilihan kuih raya yang ada sebilangannya tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas.

Berikut KL Viral senaraikan lima kuih raya yang boleh ‘mencetuskan’ semangant nostalgia apabila tiba Hari Raya Aidilfitri;

1. BISKUT DAM

Biskut raya ini pernah menjadi kegemaran pada satu ketika dahulu. Ia dikenali dengan corak yang menyerupai struktur ‘dam’ apabila kepingan biskut putih dan coklat disusun secara bergantian. Corak yang cantik dan menarik ini memberikan sentuhan kreatif yang unik kepada biskut tersebut.

2. KUIH MAKMUR KACANG

Biskut makmur merupakan sejenis kuih yang popular di pantai timur seperti Kelantan dan Terengganu. Biskut makmur berasal dari kuih Ma’amoul yang popular di negara Asia Barat.

Difahamkan, transisi biskut tersebut dibuat untuk disesuaikan dengan budaya dan cita rasa masyarakat tempatan.

3. BATANG BURUK

Biskut batang buruk merupakan salah satu kuih tradisional yang terkenal di Malaysia. Ia diperbuat daripada campuran tepung gandum, tepung beras, dan tepung kelapa yang diuli hingga menjadi doh. Kemudian, doh ini dibentuk menjadi silinder bulat berongga dan diisi dengan serbuk kacang hijau yang telah digoreng.

4. KUIH BUAH ROTAN

Diberi nama demikian kerana bentuknya yang bulat dan bersisik menyerupai buah rotan. Warna kuning keemasannya juga serupa dengan buah rotan. Kuih ini mempunyai tekstur agak keras dan tahan lama. Ia terkenal di negeri Pantai Timur dan di beberapa wilayah di Indonesia.

5. KUIH KARAS

Kuih Karas yang manis disukai ramai kerana diperbuat daripada tepung beras dan mempunyai jala halus yang rangup dan manis.

Kuih Karas atau dipanggil sebagai kuih jala cukup terkenal di negeri Kedah, Sabah, Sarawak dan Brunei. Selain itu, ia merupakan snek tradisional yang dimakan dengan minuman panas di waktu petang.

Baca juga:

Pelbagai

Scroll to Top